Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به ایانا خبر داد:

برداشت 30 درصدی خرما از نخلستان‌های خوزستان/ ورود ذرت بورسی از یک ماه آینده

با وجود آنکه بخش اعظمی از تولید خرما در استان خوزستان انجام می‌شود، برای فرآوری، این محصول باید به سایر استان‌ها حمل شود، زیرا صنایعی برای این بخش وجود ندارد.

برداشت 30 درصدی خرما از نخلستان‌های خوزستان/ ورود ذرت بورسی از یک ماه آینده


با وجود آنکه بخش اعظمی از تولید خرما در استان خوزستان انجام می‌شود، برای فرآوری، این محصول باید به سایر استان‌ها حمل شود، زیرا صنایعی برای این بخش وجود ندارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: حدود یک هفته‌ای است که از برداشت خرمای خوزستان می‌گذرد و تاکنون 30 درصد محصول که به‌صورت رطب و خارک است، برداشت شده است.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: پیش‌بینی می‌شود 190 هزار تن خرما در خوزستان تولید شود که 70 هزار تن آن به خارج از کشور و به همین مقدار نیز به خارج استان صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خرید توافقی خرما با حضور نماینده کشاورزان، انجمن خشکبار، سازمان تعاون روستایی کشور و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با قیمت یک‌هزار و 650 تومان تعیین شد.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: رطب برداشت‌شده برای تازه‌خوری به مصرف می‌رسد و گاهی در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود تا به‌صورت تازه در برخی ایام سال در بازار توزیع شود.

وی تصریح کرد: استان خوزستان بیشترین تولید خرما در ایران را دارا است، اما متأسفانه تنها بسته‌بندی خرمای برداشت‌شده در استان انجام می‌شود و فرآوری و سایر موارد باید در خارج از استان انجام شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: سرمایه‌گذاری برای ایجاد صنایع فرآوری و تبدیل در استان خوزستان انجام نشده و لازم است در این بخش اقدام شود.


فرسودگی نخلستان‌ها اثرگذار بر کیفیت خرمای تولیدی

قاسمی‌نژاد تأکید کرد: برخی صادرکنندگان با مشکل برای صادرات این محصول روبه‌رو هستند و علاوه بر آن فرسوده بودن باغ‌ها که بر کیفیت محصول تولیدی اثرگذار است، از مشکلات دیگر برای تولید این محصول است.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه برای بازارسازی و نوسازی نخلستان‌های استان خوزستان صحبت‌هایی شده، اما هیچ اعتباری برای این بخش در نظر گرفته نشده است.

قاسمی‌نژاد از ورود ذرت در بورس کالا تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: امسال برای ورود تمامی ذرت تولیدشده در بورس کالا تکلیف شده که امیدواریم همچون سال گذشته بدون مشکل این عملیات به انجام برسد.

وی در پایان افزود: مشکل مطالبات بزرگ‌ترین مسئله‌ای بود که کشاورزان در سال گذشته با آن روبه‌رو بودند.

گفتنی است، آیین جشنواره ملی شکرانه خرما پنج‌شنبه هفته گذشته در آبادان برگزار شد و ایران به‌عنوان صاحب 10 درصد خرمای جهان معرفی شد؛ در حالی که اعتبارات اندکی در سال 1393 برای تأمین زیرساخت‌ها، انتقال آب، تسطیح اراضی، کنترل نیزارها و حیوانات وحشی اختصاص یافت. علاوه بر آن، گنجاندن خرما در سبد مصرفی خانوار و مدارس مقوله‌ای است که مذاکره آن با شهرداری تهران به انجام رسید.

لازم به ذکر است، یک میلیون و 100 تن از مجموع هفت میلیون و 500 هزار تن خرمای تولیدی جهان در ایران انجام می‌شود و سطح زیر کشت نخلستان‌ها در حال حاضر 230 هزار هکتار است که 200 هزار هکتار آن بارور و 30 هزار هکتار به‌صورت باغ و نهال است./

M-950710-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید