Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین:

هویت گذاری و پلاک کوبی بیش از 70 درصد در دامها

محسنی با بیان اینکه طرح هویت گذاری دام یک طرح ملی است، گفت: هویت و شناسنامه دام با این اقدام در سامانه جامع اصلاح نژاد دام کشور ثبت می‌شود.

هویت گذاری و پلاک کوبی بیش از 70 درصد در دامها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، شهرام محسنی مدیر جهاد کشاورزی نمین اظهار کرد: شهرستان نمین دارای 25000 راس دام سنگین و بیش از 100000راس دام سبک می باشد و در حال حاضر بیش از 80000 راس دام در این شهرستان هویت گذاری شده است و از این تعداد حدود 20000راس دام سنگین وحدود 61000راس دام سبک هویت گذاری شده است شهرام محسنی اضافه نمودند که با توجه به اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین رصد و پایش کالا‌های تحت نظارت وزارت جهادکشاورزی، کلیه بهره داران، دلالان و قصابان بخش دامپروری اعم از گاو، شتر، اسب، گوسفند، بز و .. موظفند جهت اخذ گواهی جابه جایی الزاما دام‌ها ی خود را پلاک کوبی نمایند.

محسنی با بیان اینکه طرح هویت گذاری دام یک طرح ملی است افزود:  :هویت و شناسنامه دام با این اقدام در سامانه جامع اصلاح نژاد دام کشور ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: این پلاک گذاری شامل گاو، گاومیش، شتر، گوسفند و بز می‌شود.سطح نفوذ پلاک گذاری دام های شهرستان نمین در سال 1398 سه الی چهار درصد بوده که در سال 1399بیش از 25 درصد رسیده و در سال جاری بالای هفتاد درصد و افزایش خوبی را نشان می دهد که نشانه علاقمندی دامداران و آشنایی آنها از مزایای پلاک کوبی دام هست. که این روند از طریق آموزشهای مکرر و پیگیری مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان نمین و از طریق راهنمایی دامداران انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی شهرستان نمین بیان داشت : چه دامداران سنتی و چه صنعتی باید نسبت به پلاک کوبی دامهای خود اقدام نمایند در غیر این صورت دامشان در محل نگهداری هم به عنوان قاچاق تلقی و طبق مقررات قانونی اقدام می شود و نمی‌توانند از خدمات سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی از جمله تامین نهاده های دامی و واکسیناسیون، بیمه و سایر خدمات دیگر بهره مند شود.

محسنی افزود: شرکت‌های خصوصی از جمله زیر مجموعه تعاونی‌های و شرکتهای خصوصی بیمه دام ، سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه بانک کشاورزی در طرح پلاک کوبی هماهنگی و همکاری مستمر داشته و با دقت زیاد با تهیه شناسنامه دامی هر منطقه عملیات پلاک کوبی دامها و احشام شهرستان انجام و تعداد دامهای هر روستا به تفکیک و شرایط آنها تحت نظارت و سازماندهی و برنامه ریزی از نظر امورات بهداشت دام و جایگاه نگهداری و بهبود تغذیه و اقدامات درمانی از جمله واکسیناسیون و معالجه بیماریها ی دام و طیور و تامین موارد اساسی و انجام مشاوره لازم انجام می گیرد و با اطلاع از میزان دقیق جمعیت دامی هر روستا تغییرات زیادی در جهت حمایت و هدایت دامداران واقعی صورت گرفته و موجب گشایش و پیشرفت در مسیر دامداری شهرستان خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید