Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور به بهانه پیشنهاد روز ملی بز به ایانا خبر داد:

آغاز توسعه پرورش بز صنعتی در کشور/ راه‌اندازی نخستین واحد 1000 رأسی پرورش بز در کشور

امروز چهارشنبه همایشی با حمایت انجمن بین‌المللی بز، مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و تمامی دست‌اندرکاران، پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان این جاندار در کرج برگزار می‌شود که قرار است در آن درباره مزایا و سایر جوانب پرورش بز در کشور تصمیم‌گیری شود.

آغاز توسعه پرورش بز صنعتی در کشور/ راه‌اندازی نخستین واحد 1000 رأسی پرورش بز در کشور
رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور به بهانه پیشنهاد روز ملی بز به ایانا خبر داد:


همزمان با روز ملی بز و در همایشی به این مناسبت که صبح امروز برپا می شود، معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی، توسعه بز صنعتی در کشور را کلید می زند تا میزان تولید شیر و گوشت این جاندار قانع، به شکل محسوسی افزایش و سامان یابد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور امروز به مناسبت ابتکار عمل مؤسسه تحقیقات علوم دامی، در نام‌گذاری روزی به نام "روز ملی بز" در کشور، به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: امروز چهارشنبه همایشی با حمایت انجمن بین‌المللی بز، مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و تمامی دست‌اندرکاران، پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان این جاندار در کرج برگزار می‌شود که قرار است در آن درباره مزایا و سایر جوانب پرورش بز در کشور تصمیم‌گیری شود.

محمدرضا ملاصالحی افزود: برخی کارشناسان معتقدند که بز برای نخستین‌بار در فلات ایران اهلی شده است و استحقاق آن وجود دارد که روز ملی بز مخصوص به ایران باشد؛ بنابراین همایشی در این زمینه برپا می‌شود.

وی درباره اهمیت بز در کشور خاطرنشان کرد: حدود 20 میلیون رأس بز اهلی در کشور وجود دارد که 10 میلیون از این تعداد را بز مولد تشکیل می‌دهد.

ملاصالحی ادامه داد: بز می‌تواند بخشی اعظمی از تولید شیر و گوشت قرمز کشور را تأمین کند، به‌گونه‌ای که 11 درصد گوشت قرمز کشور از طریق بز تأمین می‌شود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس، مشتریان پروپاقرص گوشت بز

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور تصریح کرد: شرایط آب و هوایی مناطق جنوبی و گرمسیری کشور برای پرورش این جاندار مؤثر است و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتریان پروپاقرص بز هستند و حاضرند آن را به قیمتی چندین برابر بالاتر از حد عرف خریداری کنند.

وی یادآور شد: چربی گوشت بز کمتر از گوسفند است و سالانه 300 هزار تن شیر از جمعیت موجود در بزهای کشور قابلیت استحصال دارد.

ملاصالحی تأکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده حدود 600 هزار تن شیر از جمعیت گوسفند و بز سالانه استحصال می‌شود که بیش از 50 درصد آن را شیر بز تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: جمعیت گوسفند و بز در کشور 48 میلیون برآورد شده است، در حالی که تولیدات شیر و گوشت این جاندار بیشتر از گوسفند است؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

ملاصالحی همچنین گفت: شیر بز در تهیه بسیاری پنیرهای خاص در کشور کاربرد دارد و از آنجا که پایه اصلی برخی پنیرها شیر بز است، می‌توانیم خصوصیات تولیدی آنها را به انواع خارجی نزدیک کنیم.

وی در ادامه افزود: بسیاری افراد که به شیر گاو حساسیت دارند، می‌توانند شیر بز را جایگزین آن کنند و برای کودکان نیز شیر بز به گاو ارجحیت دارد.

ملاصالحی خاطرنشان کرد: بز در مصرف علوفه با کیفیت پایین در مقایسه با گوسفند ارجح است و از فرآورده‌های فرعی مزرعه همچون پسچر مزارع و کاه و کلش می‌تواند استفاده کرده و شیر و گوشت مناسبی تولید کند.

استحصال یک‌هزار و 500 تن کرک خام بز در کشور

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور تولیدات دیگری همچون مو، کرک و پوست بز را در کشور کاربردی برشمرد و ادامه داد: سالانه یک هزار و 500 تن کرک خام از بزهای موجود در کشور استحصال می‌شود که از انواع نژادهای راینی و مرقوز بوده و می‌تواند در موارد مختلف کاربرد داشته باشد.

وی تصریح کرد: موی بز در تولید منسوجات عشایری همچون چادر، خاصیت نفوذناپذیری در مقابل حرارت و گرما را دارد، بنابراین در بسیاری موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه پنج‌هزار تن تولید آن به ثبت رسیده است.

ملاصالحی یادآور شد: سالانه حدود پنج میلیون و 300 هزار جلد پوست از بز استحصال می‌شود که می‌تواند با فرآوری اولیه، به‌صورت سالامبور صادر شود که کمتر از 10 درصد آن در داخل برای منسوجاتی همچون کیف‌های خاص یا کفش‌های مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی از توجه معاونت امور دام برای توسعه عملیات اصلاح نژادی بز در کشور خبر داد و تأکید کرد: در برنامه داریم که واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی را با هدف تولید شیر بیشتر در کشور گسترش دهیم و هدف‌گذاری شده است که طی 10 سال آینده شیر بز بتواند تولیدی معادل 600 هزار تن در سال داشته باشد.

ملاصالحی اظهار داشت: شیر بز می‌تواند مستقیم راهی صنایع فرآوری شده تا بتوانیم تنوعی از پنیرها را با طعم واقعی داشته باشیم.

راه‌اندازی واحد یک‌هزار رأسی بز شیری در فیروزکوه

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور از راه‌اندازی نخستین واحد پرورشی صنعتی بز در کشور خبر داد و گفت: به‌صورت پراکنده واحدهای صنعتی پرورش بز در کشور وجود داشت، اما واحدی در فیروزکوه به‌تازگی کار خود را آغاز کرده و یک‌هزار رأس بز شیری در حال پرورش است که می‌تواند روزانه سه تا چهارهزار تن شیر تولید کند.

وی همچنین افزود: مرکز اصلاح نژاد دام در فعالیت‌های آمیخته‌گری بزها اقدامات مؤثری را به انجام رسانده که از نژادهای تلفیقی استفاده شده که خصوصیات نژادهای بومی کشورمان را داشته و علاوه بر آن، از لحاظ تولید نیز همچون نژادهای خارجی است و می‌تواند در محیط‌های روستایی نیز استفاده کند.

بومی‌سازی تولید و انجماد اسپرم بز برای نخستین‌بار در کشور

ملاصالحی خاطرنشان کرد: تولید و انجماد اسپرم بز برای نخستین‌بار در سال جاری بومی‌سازی شده است و در برنامه داریم در سطح تجاری از آن بهره ببریم.

وی ادامه داد: در جمعیت‌های دام‌های عشایری نیز برنامه‌ریزی شده است که نژادهای برتر برای فعالیت‌های اصلاح نژادی مورد استفاده قرار گیرد.

ملاصالحی تصریح کرد: بیش از 98 درصد جمعیت بز در کشور در روستاها نگهداری می‌شود و پراکندی مختلفی در واحدهای کوچک دارد.

وی درباره خصوصیات گوشت بز یادآور شد: از لحاظ ظاهری، گوشت بز شبیه گوشت گوسفند است و از لحاظ مزاج گوشت‌ها نیز گوشت بز همچون گوشت گاو، سرد محسوب می‌شود، اما گوسفند دارای مزاج گرم است. به همین دلیل حاشیه‌نشینان خلیج فارس تمایل بیشتری برای مصرف گوشت بز دارند.

ملاصالحی در پایان تأکید کرد: در صورت توسعه بز در کشور خواهیم توانست صادرات بزغاله را به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشیم./

همایش روز ملی بز صبح امروز در موسسه تحقیقات علوم دامی واقع در کرج افتتاح می شود تا پرورش بز نیز به عنوان یک دام زنده سبک اما قانع و پر خاصیت مورد توجه سرمایه گذاران و علاقه مندان توسعه صنعت دامپروری قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید