Iranian Agriculture News Agency

پیام دبیرکل سابق سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زنان روستایی؛

این‌بار ممانعت از "مهاجرت زنان روستایی"

15 اکتبر، روز جهانی زنان روستایی نام‌گذاری شده است. این نامگذاری به‌ویژه از حیث دارای اهمیت است که نیمی از نیروی کار کشاورزی در سراسر جهان را زنان تشکیل می‌دهند.

این‌بار ممانعت از "مهاجرت زنان روستایی"


15 اکتبر، روز جهانی زنان روستایی نام‌گذاری شده است. این نامگذاری به‌ویژه از حیث دارای اهمیت است که نیمی از نیروی کار کشاورزی در سراسر جهان را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایانا به نقل سایت سازمان ملل متحد، بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل پیش از آن که بخواهد سمت دبیرکلی را به آنتونیو گوترش نخست وزیر سابق پرتقال بدهد، در پیامی به مناسبت روز جهانی زنان روستایی، این روز را گرامی داشت. متن این پیام را در زیر از نظرتان می‌گذرد:

زنان روستایی نیمی از نیروی کار کشاورزی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. آنها در کاشت، فرآوری و آماده‌سازی بسیاری از مواد غذایی مشارکت دارند. آنها به‌عنوان ستون جوامع روستایی به‌شمار می‌روند و در بسیاری از خانواده‌ها، مسئولیت‌های کلیدی همچون تأمین امنیت غذایی، آموزش و بهداشت را بر عهده دارند.

اما، تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست، بسیاری از زنان روستایی را وادار می‌کند تا مهاجرت کنند که این می‌تواند افزایش بی‌ثباتی خانواده‌ها و جوامع و همچنین ایجاد مانع بر سر راه توسعه و رشد را در پی داشته باشد. همچنین، حوادث طبیعی، همراه با بحران‌هایی مانند خشکسالی، روی زندگی زنان روستایی تأثیرگذار است که این موارد به چالش‌هایی همچون دسترسی به غذا، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات کافی، اضافه می‌شود.

بسیاری از زنان روستایی برای پیدا کردن زمین حاصلخیزتر و بهبود زندگی خود و خانواده مجبور می‌شوند مهاجرت کنند. اما، مهاجرت می تواند باعث انزوا بیشتر و به حاشیه کشاندن آنها شود. یا زمانی که مردان خانواده‌ به‌دنبال یافتن فرصت‌های بهتر در مکانی دیگر، خانواده را ترک می‌کنند باعث شده تا افراد دیگر هم دست به مهاجرت بزنند؛ بنابراین، این دو گروه نیاز به حمایت از سوی جوامع بین‌المللی دارند، چراکه از مسائل مورد بحث در زمینه مهاجرت و توسعه به‌شمار می‌آید.

تغییرات ساده در سیاست می‌تواند به سود زنان روستایی و کمک برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی به‌شمار آید. به‌عنوان مثال، تنظیم حواله‌ها (پرداخت‌ها) regulating remittances و کاهش هزینه‌های معامله می‌تواند از لحاظ اقتصادی به توانمندسازی زنان روستایی کمک کند، به‌طوری‌که آنها می‌توانند در راه بهبود و توانا کردن خانواده‌ها و جوامع خود گامی بردارند. آموزش و دسترسی به اطلاعات در بخش کشاورزی و فن‌آوری در حوزه سازگاری با آب و هوا می‌تواند نتایج مهمی به‌دنبال داشته باشد. اما اغلب، این موارد برای مردان در نظر گرفته می‌شود و زنان از آن بی‌بهره‌اند.

همان‌طوری‌ که رسیدگی به بهبود زندگی پناهندگان و مهاجران از مواردی است که به آن توجه داریم، اما من از جوامع در خواست می‌کنم تا به نیازهای ویژه زنان و نگرانی آنها هم توجه کنند.

در چنین شرایطی با توجه به دستور کار مربوط به توسعه پایدار 2030 ( 2030 Agenda for Sustainable Development )، در زمینه رشد و پیشرفت زنان روستایی با حمایت و دسترسی‌شان به اطلاعات مورد نیاز به آنها کمک خواهیم کرد، به‌طوری‌که با برآورده کردن نیازهایشان دیگر مجبور به ترک خانواده‌هایشان نشوند./

مترجم: فرحناز سپهری

منبع:

http://www.un.org/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید