Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشگاه استنفورد آمریکا در دانشگاه شریف مطرح کرد:

صرفه‌جویی آب، ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه‌حل بحران خشکسالی/ تجربه موفق مدیریت مصرف در ایالت کالیفرنیا

استاد یکی از دانشگاه‌های آمریکا گفت: با وجود اینکه راهکارهای بسیاری برای حل بحران آب پیشنهاد شده، صرفه‌جویی، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار است.

صرفه‌جویی آب، ارزان‌ترین و آسان‌ترین راه‌حل بحران خشکسالی/ تجربه موفق مدیریت مصرف در ایالت کالیفرنیا

استاد یکی از دانشگاه‌های آمریکا گفت: با وجود اینکه راهکارهای بسیاری برای حل بحران آب پیشنهاد شده، صرفه‌جویی، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار است.

به گزارش خبرنگار ایانا، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا در دومین کارگاه مدیریت آب در دانشگاه شریف گفت: باید از راهکارهای ساده و کم‌هزینه‌تری مانند صرفه‌جویی در حل بحران آب استفاده کرد، زیرا هر قطره که کمتر مصرف می‌شود، برای شخص دیگری این قطره حکم زندگی دارد.

نیوشا عجمی با اشاره به اینکه بین ایران و ایالت کالیفرنیا نقاط مشترک قابل توجهی از نظر اقلیم و هواشناسی وجود دارد، افزود: کالیفرنیا پنجاهمین ایالت آمریکا است، یعنی زمانی تشکیل شد که مسائل و نکات مهندسی آب، دست‌سازی و همچنین انتقال و کانال‌کشی کشف و ابداع شده بود؛ بنابراین در کنترل و مهار آب از پیشرفته‌ترین سازه‌ها استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما اکنون این سیستم‌ها و تجهیزات در کالیفرنیا کاربرد نداشته و باید تازه‌سازی شود، ضمن اینکه 50 سال پیش سیستم‌های تعبیه‌شده برای مدیریت آب در این ایالت تنها برای 15 میلیون نفر بوده، اما اکنون 38 میلیون نفر جمعیت دارد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال 2050 به 50 میلیون نفر برسد.

به گفته عجمی، به تناسب خشکسالی‌ها و اتفاقاتی که از تغییرات اقلیمی رخ داده، رفتار مردم ایالت هم کم‌کم در حال تغییر است و مردم باید به مرور زمان جزئی از بدنه تصمیم‌گیری و ارائه راه‌حل محسوب شوند؛ درست همان اتفاقی که در اروپای پرآب افتاده است. این موضوع نه‌تنها جامعه را در امر حل معضل کم‌آبی دخیل می‌کند، بلکه نقش مدیران را نیز تغییر داده و مدیریت را دوطرفه می‌کند.

وی معتقد است: اکنون مردم کالیفرنیا به این نتیجه رسیده‌اند که آلوده نکردن همان منبع کوچکی که در خانه برای تأمین آب وجود دارد، می‌تواند منبع آب تمیزی برای دیگران باشد؛ بنابراین از نظر آنها، منبع آب سالم و تمیز دیگر آب پشت سدها نیست، به همین دلیل شیرین کردن آب دریا که بسیار پرهزینه و دسترسی به آن بسیار دشوار است، در آخرین مرحله قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته در مقابل گروهی هم هستند که هنوز حاضرند برای آب‌های درون بطری که منبع مشخص و قابل استنادی هم ندارد، 200 برابر پول بپردازند، اما حاضر نیستند برای تأمین و تجهیز زیرساخت‌های آبرسانی هزینه کنند؛ این در حالی است که 19 درصد انرژی‌ها صرف هزینه حمل و نقل، تصفیه و انتقال آن در ایالت کالیفرنیا می‌شود و هر یک قطره صرفه‌جویی این هزینه را کاهش خواهد داد.

عجمی تصریح کرد: چرا در ایران آب‌های سالم و تمیز که به این سختی و با هزینه‌های بسیار در لوله‌ها پخش می‌شود برای آبدهی به چمن‌ها و فضای سبز هدر می‌رود؟ در صورتی که در کالیفرنیا به شهروندان می‌گویند چمن‌های خانه‌تان را آب ندهید، زیرا 50 درصد مصرف آب بیرون از خانه مربوط به همین آبیاری کانال‌ها است؛ در نتیجه بیشتر آنها از گیاهانی استفاده می‌کنند که به محیط سازگار بوده و آب کمتری تلف کند.

وی یادآور شد: در ایالت کالیفرنیا دستگاه‌هایی در خانه استفاده می‌شود که ماهانه مصرف آب خانوار را ارزیابی کرده و در پایان هر ماه به آنها نمره می‌دهد؛ بنابراین یک رقابت سالم بین شهروندان برای کسب نمره بهتر و صرفه‌جویی بیشتر اتفاق افتاده که به واقع تأثیر مثبتی داشته است.

عجمی در پایان تأکید کرد: حتی در این ایالت برنامه‌ریزی شده تا از پوشش‌های اسفنجی برای پوشش خیابان‌ها استفاده شود تا بتواند آب را جذب و به زیر زمین منتقل کند؛ حال پرسش اینجاست که کدام‌یک از این راهکارها برای ایران پیش‌بینی شده است؟/

V-950429-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید