Iranian Agriculture News Agency

وضعیت سردخانه‌های شهرستان بم مطلوب است

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان گفت: وضعیت سردخانه‌های شهرستان مطلوب و بسته‌بندی این محصول برای صادرات به صورت بسیار سالم، مکانیزه و بهداشتی در حال انجام است.

وضعیت سردخانه‌های شهرستان بم مطلوب است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در جریان بازدید از سردخانه‌های شهرستان بم گفت: وضعیت سردخانه‌های شهرستان مطلوب و بسته‌بندی این محصول برای صادرات به صورت بسیار سالم، مکانیزه و بهداشتی در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه نگرانی در مورد تامین خرما وجود ندارد، گفت: «از ۷۵ هزار تن خرمای تولیدی امسال در شهرستان بم، حداقل ۵۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها موجود و تامین بازار داخل و صادرات آن، در حال انجام است.

وی با بیان اینکه خرمای شرق استان کرمان به کشورهایی مانند اندونزی، ترکیه، هند، روسیه، مالزی و همچنین کشورهای اروپایی مانند آلمان صادر می‌شود، ادامه داد: برای تامین بازارهای داخلی کشور و ماه رمضان وضعیت خرما بسیار مطلوب است و خرما به اندازه کافی در سردخانه‌ها وجود دارد.

به گفته وی تسهیلات برای سردخانه‌هایی که نیازمند راه ‌ندازی یا توسعه هستند در نظر گرفته خواهد شد.

وی درباره قیمت خرما در بازار نیز گفت: قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا در بازار است و دولت نمی‌تواند در افزایش یا کاهش قیمت خرما دخل و تصرفی انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: کشاورزان باید بهره‌وری را بالا ببرند تا هزینه‌ها جبران شود و برداشت بیش‌تری داشته باشند.

وی درباره آفت‌های خرما توضیح داد: «آفت سوسک حنایی خرما در شرق استان کرمان خصوصا بم هنوز دیده نشده و فقط در جنوب استان کرمان و به صورت محدود در شهداد دیده شده که همکاران بنده پیگیر مبارزه با این آفت هستند.

وی افزود: در حال ردیابی آفت سوسک حنایی هستیم اما کشاورزان باید دقت کافی داشته باشند و نهالی را که می‌آورند رصد و کنترل کنند زیرا اگر این آفت وارد منطقه شود بسیار خسارت‌آفرین است.

به گفته سعیدی آفت سوسک حنایی در وسط چوب درخت خرما پنهان می‌شود و ردیابی و کنترل این آفت بسیار سخت و مشکل است.

سعیدی درباره مبارزه با آفت زنجره خرما نیز گفت: «طی چند سال گذشته برای مبارزه با این آفت با همکاری جهاد کشاورزی، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و کشاورزان بهترین اقدامات انجام شده و این آفت تحت کنترل است و در حالت طغیانی قرار ندارد

 وی یادآور شد: آفت همیشه وجود دارد و نمی‌توان گفت برای همیشه از بین خواهد رفت وفقط می توان تحت کنترل قرار داد.

سعیدی افزود: بحث آموزش و ترویج در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و سیکل زندگی آفت به کشاورزان آموزش داده می‌شود. همچنین سموم مورد نیاز هم فراهم شده است.

                                

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید