Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد :

کاهش 750 میلیون مترمکعبی آب در دشت‌های قروه و دهگلان

توسعه پایدار باید با حفظ منابع خاک و آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در دشت‌های قروه و دهگلان که حجم مخازن آب750 میلیون مترمکعب کاهش دارد با عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌توانیم کشاورزی را پویا کنیم.

کاهش 750 میلیون مترمکعبی آب در دشت‌های قروه و دهگلان

به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: روز جهانی خاک یک روز نمادین است اما ما باید به حفظ و نگهداری این سرمایه اعتقاد داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف مهم این حوزه برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم به خاطر بهره‌وری نامناسب خاک فرسایش پیدا کند و این سرمایه از بین برود.

سپری تاکید کرد: توسعه به هر قیمتی جایز نیست، توسعه باید پایدار باشد و حفظ منابع آبی و خاکی در آن لحاظ شود چرا که خاک حاوی بیشترین تنوع زیستی است و باید از این سرمایه به بهترین شیوه ممکن محافظت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: وزن باکتری‌ها در یک هکتار خاک معادل یک تن است و تعداد موجودات زنده در یک گرم خاک سالم بیشتر از تعداد افراد در سطح کره زمین است.

کربن عالی در ۶۲ درصد خاک‌های کشور زیر یک درصد است

سپری اظهار داشت: کربن عالی خاک حدود ۶۲ درصد از خاک ایران زیر یک درصد بوده و کردستان نیز وضعیت مشابه همین درصد را به خود اختصاص داده است.

وی دشمن اصلی خاک در فعالیت‌های کشاورزی در ایران را عملیات زیررو کردن خاک دانست و افزود:‌ برای حفظ و نجات خاک باید به سمت کشاورزی حفاظتی حرکت کنیم این نوع کشاورزی سنگ‌بنای توسعه کشاورزی به ویژه در کشاورزی دیم در کردستان است.

سپری عنوان کرد: خاک قلب طبیعت و حفظ کننده آب است و اعتقاد داریم مطالعه و تحقیقات چراغ فراروی توسعه استان به ویژه در بخش کشاورزی است که در این راستا اقدامات خوبی شروع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد:‌ براساس اعلام متولیان حوزه آب، ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که ما ۴.۶ دهم میلیارد مترمکعب منابع تجدیدپذیر آب در استان داریم.

وی اضافه کرد: 2.67 صدم میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی در استان وجود دارد که مصرف بخش کشاورزی 1.1 دهم میلیارد مترمکعب است و این رقم زیادی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با انتقاد از طرح این مباحث، گفت:‌ با دست خودمان تیشه به ریشه توسعه استان نزنیم بخش کشاورزی استان زیر 50 درصد از آب‌های جاری قابل برنامه‌ریزی شده معادل  1.77 میلیارد مترمکعب مصرف دارد.

انجام 60 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در کردستان

سپری در ادامه تصریح کرد: تا این مقطع 60 هزار هکتار اراضی حفاظتی در کردستان انجام شده که حرکت خوبی در این زمینه است.

وی با تاکید براینکه کشاورزی حفاظتی باید به معارف عمومی تبدیل شود، گفت: کشاورزی حفاظتی سنگ‌بنای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و توسعه کشاورزی در کردستان و کشور است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، تا این مقطع هم 23 هزار هکتار طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار انجام شده است.

وی اضافه کرد: 58 هزار هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار در استان انجام شده و دنبال ایجاد روش‌های نوین برای دستیابی به کمترین میزان مصرف آب و کمترین فرسایش خاک در حوزه کشاورزی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کار مطالعاتی روی 589 هزار مترمکعب عملیات خاکی، 7 هزار و 400 عملیات بیومکانیکی و 48 هزار هکتار عملیات بیولوژیکی و 100 هکتار پخش سیلاب در استان کردستان انجام شده است.

سپری خاطرنشان کرد: در دشت‌های قروه و دهگلان که 750 میلیون مترمکعب کاهش آب در حجم مخازن داریم با عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌توانیم کشاورزی را پویا کنیم.

وی افزود: باید از آبی که از غرب استان به شرق استان منتقل می‌شود برای حفظ آبخوان‌ها استفاده کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق در کنار نقش‌آفرینی در حوزه تامین امنیت غذایی استان و کشور بتوانیم معیشت کشاورزان را حفظ کنیم.

وی از توسعه فضاهای گلخانه‌ای در استان خبر داد و گفت: ۱۰۰ها دوره آموزشی در این راستا برگزار و استفاده از ظرفیت و بستر دانشگاه‌ها به عنوان بازوی علمی توانمند مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید