Iranian Agriculture News Agency

اجرای کامل طرح حدنگار اراضی ملی، تا پایان امسال

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تا پایان امسال، طرح حدنگار (کاداستر) اراضی ملی در همه استان‌های کشور، به پایان می‌رسد.

اجرای کامل طرح حدنگار اراضی ملی، تا پایان امسال
به گزارش ایانا به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، علی بهبهانی، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به چالش‌های پیش روی اجرای طرح حدنگار گفت: در حوزه اراضی ملی، مشکلی نداریم اما در حوزه کاداستر اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی و در حوزه اراضی شهری، مشکلاتی وجود دارد.

او ادامه داد: بر اساس ماده ۱۷ قانون حدنگار، ۱۰۰ درصد منابع مالی اجرای این قانون باید به سازمان ثبت تخصیص داده شود اما در سال‌های گذشته، این حکم قانون به مرحله اجرا در نیامد و اعتبار لازم تخصیص داده نشد.

بهبهانی افزود: از سال ۱۳۹۸ با توجه به اعتباری که برای سازمان ثبت برای این منظور دیده شد اقدامات خوبی انجام شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: امسال قرار بود کاداستر اراضی زراعی آغاز شود اما تاکنون رقم بسیار اندکی یعنی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان، تخصیص داده شده است و این رقم پریروز داده شد در حالی که رقم مورد نیاز، بسیار بیشتر از اینهاست.

بهبهانی افزود: فارغ از بحث بودجه، چالش‌های قانونی هم داریم از جمله اینکه در حوزه کاداستر کشاورزی حتماً به اصلاح قانون نیاز داریم که با تلاش مشترک که بین سازمان امور اراضی و سازمان امور ثبت،​ انجام شد آیین‌نامه اصلاحی مشترکی برای این موضوع تدوین شده است.

او ادامه داد: این موضوع با دولت نیز مطرح شده است و قرار شد به طور ویژه در کمیسیون لوایح دولت مطرح و تا یک ماه آینده تصویب و ابلاغ شود.

وی گفت: اگر این آیین‌نامه، اصلاح نشود اتفاقی در حوزه کاداستر کشاورزی نخواهد افتاد.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: در حوزه اراضی شهری نیز چالش قانونی دیگری داریم که با نمایندگان مجلس درباره آن صحبت کردیم.

او ابراز داشت: در زمینه قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و املاک فاقد سند هم در اجرا، موانعی پیش روی مردم وجود دارد که به همین علت، بالغ بر ۶۰ درصد پرونده هایی که بر اساس این قانون تشکیل می‌شود به رأی منفی، منتج می‌شود. در جهت اصلاح این قانون در حال حرکت هستیم.

وی افزود: به جز بحث‌های قانونی و اعتباری، تقاضا محور بودن کاداستر اراضی کشاورزی و شهری، از دیگر مسائل است که اگر کشاورزان در مناطق کشاورزی با سازمان ثبت اسناد و املاک و امور اراضی برای تشکیل پرونده و گرفتن سند همکاری نکنند این کاداستر اراضی کشاورزی به سرانجام نمی‌رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید