Iranian Agriculture News Agency

رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

نقشه خاک ۲۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور باید به‌روزرسانی شود

رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: نقشه خاک و اراضی طبقه‌بندی شده در سطح ۲۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور تهیه شده و به دلیل گذشت سال‌های زیادی از آن نیازمند به‌روز رسانی است.

نقشه خاک  ۲۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور باید به‌روزرسانی شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد جمشیدی رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور  با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات آب و خاک کشور عهده‌دار مطالعات خاکشناسی است، گفت:  ۲۲ میلیون هکتار معادل حدود ۹۰ درصد اراضی مولد کشاورزی کشور دارای نقشه خاک و اراضی طبقه بندی شده است.

وی اضافه کرد: از آنجا که این نقشه ها طی ۶۰ سال گذشته تهیه شدند تعدادی از آنها از حالت انتفاع خارج شده و نیازمند به‌روزرسانی است و امیدواریم این اتفاق بیافتد.

رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به اینکه مطالعات خاکشناسی از فعالیت هایی است که اعتبارات زیادی نیاز دارد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال های اخیر نتوانسیتم نقشه ها را تکمیل و به روز کنیم ولی  امیدواریم با بهره‌مندی از ظرفیت قانون حفاظت خاک این روند با سرعت بیشتری پیگیری شود.

جمشیدی فرسایش خاک را چه از لحاظ کمی و چه کیفی چالش اصلی خاک‌های ایران اعلام کرد و افزود: امیدواریم با مدیریت‌هایی که برمنبای تحقیق و پژوهش انجام می شود جلوی فرسایش ها گرفته شود تا  در راستای  ارتقای کمی و کیفی اراضی بتوانیم حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه مطالعات خاکشناسی در همه استان های کشور  انجام شده است، ادامه داد: در برخی استان ها با دلایل مختلفی اعم از داشتن اعتبار و وجود نیروی متخصص  همچون استان های فارس و خوزستان سطح پوشش نقشه ها و مطالعات خاکشناسی بیشتر است و تعدادی از استان‌ها هم به دلیل محدود بودن اراضی کشاورزی و یا پایین بودن اعتبار در این خصوص ضعیف تر عمل کردند.

رییس بخش تحقیقات تشکیل، طبقه بندی و شناسایی خاک موسسه تحقیقات خاک و آب کشور  اظهار داشت: مطالعات خاکشناسی که در ایران انجام شده تقاضا محور بوده است و به همین دلیل کاربردی تر بودند به گونه‌ای که پروژه های عمرانی زیادی در کشور بر مبنای داده های این مطالعات به طور موفقیت آمیز اجرا شدند.

جمشیدی یادآور شد: برای انجام مطالعات خاکشناسی نیمه تفصیلی یا روتین به ازای هر هکتار بر اساس برآورد انجام شده در۲ سال گذشته حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال هزینه نیاز است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید