Iranian Agriculture News Agency

در کارگاه آموزشی (UNDP) مطرح شد:

بهره‌گیری ایران از ظرفیت‌های اجرایی سازمان ملل متحد برای کاهش اثرات تحریم‌ها

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، گفت: کشور ایران می‌تواند از ظرفیت‌های اجرایی سازمان ملل متحد برای کاهش اثرات تحریم‌ها، استفاده کند.

بهره‌گیری ایران از ظرفیت‌های اجرایی سازمان ملل متحد برای کاهش اثرات تحریم‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا، کارگاه آموزشی برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و نشست مشترک نمایندگان این برنامه با مدیران و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی به منظور بررسی ظرفیت‌های اجرایی و مشارکت‌های بالقوه دو طرف برگزار شد.

در این نشست آموزشی، علیمراد سرافرازی، مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این کارگاه‌های آموزشی و  نشست‌ها، فضای مناسبی را فراهم کرده‌است تا بتوانیم همکاری‌های خود را با سازمان‌های تخصصی بین‌المللی گسترش دهیم.

وی با اشاره به اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در همکاری با سازمان‌های بین‌المللی، حوزه‌های تاب‌آوری کشاورزی در برابر خشکسالی، کشاورزی قراردادی، هوشمندسازی کشاورزی، اصلاح ساختار ترویج و بهبود کسب‌و‌کارهای کشاورزی در روستاها با تاکید بر مشاغل زنان را از جمله موضوعاتی دانست که می‌توان در آن‌ها از تسهیلگری و کمک‌های عملیاتی برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) بهره برد.

در این نشست، کلودیو پروویداس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، اظهار داشت: ایران کشوری با دانش و تکنولوژی بالا است. این کشور، از اعضای موثر سازمان ملل متحد به حساب می‌آید و در گذشته در پنل مدیریتی سازمان ملل نیز حضور داشته‌است.

وی ادامه داد: در سفرهایی که به مناطق مختلف ایران داشته‌ایم، نقش پررنگ وزارت جهاد کشاورزی در زندگی  و فعالیت‌های مردم را مشاهده کرده‌ایم و باعث خوشحالی است که برنامه توسعه ملل متحد، طرح های مشترک توسعه‌ای را در حوزه کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی با این وزارتخانه انجام دهد.

پروویداس با اشاره به سابقه فعالیت برنامه توسعه ملل متحد در جهان و در ایران، اظهار داشت: این برنامه، بازوی اجرایی و پشتیبان سازمان ملل برای فعالیت‌های توسعه‌ای و خدمت‌رسانی در کشورها است.

وی افزود: برنامه توسعه ملل متحد، تنها یک پلتفرم انتقال دانش و تجربه نیست، بلکه می‌تواند در ارائه خدمات توسعه‌ای به صورت عملیانی حضور داشته باشد و تسهیل‌گری کند.

او گفت:  بسیاری از نیروها و کارشناسان برنامه (UNDP)، از نیروهای ملی همان کشورها هستند. امیدواریم در ایران نیز با کمک وزارت جهاد کشاورزی و با بهره‌گیری از تخصص این کارشناسان ملی در سازمان ملل متحد، فرایند توسعه پایدار کشاورزی در ایران را تسهیل کنیم.

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران با برشمردن ظرفیت‌هایی که این برنامه می‌تواند برای فرایند توسعه‌ای ایران داشته‌باشد، گفت: با توجه به تحریم‌ها، ایران می‌تواند از ظرفیت‌های اجرایی و عملیاتی سازمان ملل متحد استفاده کند و به نوعی اثر تحریم‌ها را کاهش دهد.

او گفت: با توجه به اینکه سازمان ملل متحد یک سازمان بین‌المللی است، می‌تواند نیاز تخصصی کارشناسان بین‌المللی به ایران را تامین کند. این برنامه همچنین در خریدها و تامین تجهیزات و منابع بین‌المللی نیز امکان تعدیل اثرات تحریم‌ها بر ایران را دارد.

وی با اشاره به این که قرارداد برنامه توسعه ملل متحد با تولیدکننده‌های بین‌المللی، موجب کاهش 30 تا 35 درصدی هزینه خرید برای کشورها می‌شود، یادآوری کرد:. برنامه توسعه ملل متحد، پیش از این، با وزارت بهداشت ایران برای تامین تجهیزات همکاری داشته است.

او یکی دیگر از خدمات برنامه توسعه ملل متحد را انتقال دانش و تجربه بین‌المللی عنوان کرد و گفت: با توجه به شبکه گسترده‌ای از پروژه ها که در سراسر دنیا توسط این برنامه اجرا می‌شود، این امکان را داریم تا تجربیات موفق کشورها در موضوعاتی که مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی است، در اختیار این وزارتخانه قرار دهیم.

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران ابراز داشت: این سازمان اکنون در آستانه تدوین برنامه 5 ساله همکاری با ایران قرار دارد و می‌تواند اولویت‌ها و نیازهای وزارت جهاد کشاورزی را در این برنامه لحاظ کند.

وی با اشاره به سه اولویت اصلی در استراتژی کلی برنامه توسعه ملل متحد، عنوان کرد: ایجاد تغییرات ساختاری به جای فعالیت مستقیم و موردی، اولین اولویت برنامه توسعه ملل متحد است.

پروویداس ادامه داد: این سازمان همچنین، تنها به رشد اقتصادی اکتفا نمی‌کند و رویکرد توسعه انسانی را در فعالیت‌های خود مد نظر دارد.

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، تاب آوری را از دیگر رویکردهای مهم سازمان ملل متحد برشمرد و افزود: به عنوان مثال در حوزه کشاورزی، به دنبال ارائه شیوه‌های کشاورزی سازگار با اقلیم خواهیم بود تا از این طریق، تاب‌آوری کشاورزان و جوامع روستایی افزایش یابد.

پروویداس گفت: برنامه توسعه ملل متحد ، 6 راه‌حل پیشنهادی برای فرآیند توسعه‌ای کشورها در نظر دارد که در سه حوزه خلاقیت و نوآوری، دیجیتال کردن و جذب منابع سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود.

او تاکید کرد: از شش راه ‌حل کلی برنامه توسعه ملل متحد، موضوعات انرژی، تاب‌آوری، فقرزدایی و محیط زیست در کشور ایران کاربرد دارند و همه فعالیت‌های سازمان ملل متحد در ایران با نگاه به این مبانی است.

در ادامه این نشست، کارشناسان برنامه توسعه ملل متحد در ایران در موضوعات مدیریت یکپارچه زمین و آب، شیوه‌های کشاورزی پایدار، مدیریت منابع طبیعی و تنوع زیستی، کاهش تغییرات آب و هوا، سازگاری با محیط زیست، توسعه روستایی و توانمندسازی اقتصاد زنان، بازاریابی و مدیریت زنجیره ارزش و فرصت‌های بسیج منابع، به بیان تجربه‌های آموخته از اجرای پروژه‌های خود در  ایران پرداختند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید