Iranian Agriculture News Agency

ابوعلی خبر داد ؛

هدفگذاری شیلات خوزستان بر تولید یک میلیون تن آبزیان

مدیر کل شیلات خوزستان، در راستای تحقق شعار سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" از سوی رهبر معظم انقلاب، از هدفگذاری شیلات استان بر روی طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان در برنامه زمانی ۷-۵ ساله خبر داد.

هدفگذاری شیلات خوزستان بر تولید یک میلیون تن آبزیان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات استان، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار از زحمات آبزی پروران و صیادان زحمتکش استان قدردانی و تشکر کرد.  

وی گفت: استان خوزستان با بهره مندی از صنایع، نفت، گاز و پتروشیمی، محصولات کشاورزی، موتور تولید واقعی ثروت ایران است.

ابوعلی، شیلات خوزستان را آیینه ی تمام نمای شیلات کشور خواند و بیان داشت: خوزستان تنها استانی است که تمامی ظرفیت های شیلاتی را در اقصی نقاط شهرستان ها به کار گرفته است.

مدیر کل شیلات خوزستان، با اشاره به سهم قابل توجه خوزستان در اقتصاد کشور، ظرفیت ها و پتانسیل های شیلاتی استان را از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه استان در زیربخش های آبزی پروری و صید و صیادی برشمرد.

فتح اله ابوعلی، تولیدات شیلاتی کل کشور را یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن اعلام و خاطر نشان کرد: استان خوزستان هم اکنون با تولید ۱۴۱ هزار تن تولیدات شیلاتی اعم از آبزی پروری و صید و صیادی رتبه سوم کشوری را دارد.

وی در ادامه به آخرین جایگاه شیلات استان در رتبه بندی کشوری اشاره نمود و یادآور شد: در حال حاضر خوزستان از رتبه نخست آبزی پروری در کشور برخوردار است و در حوزه صید و صیادی با بیش از ۵۱ هزار تن میزان صید، بعد از استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر رتبه چهارم را از آن خود کرده است و با توجه به محدودیت منابع دریایی ناچار به حفظ و بازسازی ذخایر هستیم.

به گفته ابوعلی، خوزستان در حوزه تولیدات منابع آب های داخلی (برداشت ماهیان از تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه پشت سدها ) نیز رتبه دوم را دارد.

مدیر کل شیلات خوزستان، در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه پرورش میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان از دهه هفتاد اشاره کرد و گفت: شیوع بیماری لکه سفید این صنعت پر سود و ارز آور را در آستانه رکود قرار داده بود و طی چند سال اخیر با اقدامات کارشناسی و بهره مندی از دانش تخصصی این بیماری کنترل شده است.

ابوعلی طرح نرسری را راهکاری جهت کنترل و تولید موفق در کنار بیماری لکه سفید  مطرح کرد و اظهار داشت: تعداد مراکز نرسری فعال در سال گذشته یک واحد بوده و امسال به ۳ واحد افزایش پیدا کرده است و با تداوم همکاری و مشارکت از سوی بهره برداران، افزایش راه اندازی مراکز نرسری در سال آینده به ۱۰ مرکز نیز پیش بینی می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: بعد از چند سال تعطیلی و رکود یک مرکز تکثیر میگو در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان فعال شد و سال آینده به ۳ مرکز افزایش می یابد و نیاز عمده پست لارو میگوی منطقه را در این مجتمع  تامین خواهیم کرد.

*برداشت ۱۱۰ تن میگو از آب های نامتعارف در خوزستان*

وی با بیان اینکه در سال جاری، برای نخستین بار ۱۱۰ تن میگو از آب های نامتعارف در استان برداشت شده است یادآور شد: استان خوزستان در حال حاضر که از مقام نخست آبزی پروری کشور برخوردار است، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می نماید در حالی که زه آب موجود در استان بالغ بر ۳ میلیارد متر مکعب است در صورتی که از این ظرفیت به درستی استفاده شود ۳ برابر میزان تولیدات فعلی رشد خواهیم داشت.

مدیر کل شیلات استان، در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون پروژه های ملی ناتمام استان شامل: بنادر صیادی در شهرستان های هندیجان، شادگان و آبادان بعد از چندین سال به بهره برداری نرسیده اند؟ گفت: کمبود اعتبار علت اصلی عدم تحقق این امر بوده است و امیدواریم تا پایان سال فاز اول این طرح ها تکمیل شود.

*هدفگذاری شیلات بر تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان*

ابوعلی، همچنین در راستای تحقق شعار سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" از سوی رهبر معظم انقلاب، از هدفگذاری شیلات استان  بر روی طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در خوزستان در برنامه زمانی ۷-۵ ساله خبر داد و گفت: علیرغم وجود تحریم های اقتصادی و مشکلات فراوان، نیازمند همدلی و همراهی همه مسئولان و دستگاه های ذیربط هستیم تا با حمایت از تولید بتوانیم توسعه پایدار و اشتغالزایی را بیشتر از گذشته در استان فراهم کنیم.

مدیر کل شیلات خوزستان، در پایان با اشاره به گستردگی و تنوع فعالیت های شیلاتی در سراسر استان خوزستان و نقش این اقدامات در محرومیت زدایی از نقاط کمتر توسعه یافته یادآور شد: در جریان بازدیدهای به عمل آمده از مناطق محروم زلزله زده شهرستان اندیکا، طبق اظهارات مسئولان کشوری، اداره کل شیلات خوزستان تنها سازمانی است که با احداث مجتمع پرورش ماهیان سردابی در راستای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال برای اهالی منطقه گام های موثری برداشته است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید