Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی:

شاخص‌های توسعه در مناطق عشایری آذربایجان غربی پایین است

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی با بیان اینکه شاخص های توسعه در مناطق عشایری استان پایین است، گفت: دولت در حد توان خود تلاش های خوب و کافی برای عشایر انجام داده است، اما کافی نیست.

شاخص‌های توسعه در مناطق عشایری آذربایجان غربی پایین است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی ناجی مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان غربی در جلسه شورای عشایری شهرستان ماکو با اشاره به اینکه عشایر در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردارند، اظهار کرد: بارش های کم باعث خشکسالی شده و از سویی دیگر بروز ویروس کرونا زندگی عشایر را با تهدید مواجه کرده و تولیدات آنها را با چالش بزرگی مواجه ساخته است.

وی با بیان اینکه هزینه بالای تولید و خشکسالی، عشایر را با مشکل دو چندان مواجه کرده و  معیشت آنها را دچار بحران کرده است افزود: کمک و مساعدت دستگاه های دولتی برای حل این معضلات و مشکلات داشته ضروری بوده تا با تامین و توزیع نهاده های دامی از عمده مشکلات عشایر را حل کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان غربی در زمینه حمایت دولت از دامداران عشایر افزود: با اجرای طرح حمایت و نگهداری از دام های مولد عشایر استان تعداد 70 هزار راس دام مولد به مدت 3 ماه تحت حمایت قرار میگیرند و نهاده مورد نیاز روزانه هر راس دام به میزان 1 کیلو و300 گرم توسط شرکت پشتیبانی اموردام استان تامین و در اختیار قرار میگیرد. 

وی اضافه کرد: برای بیش از 23 هزار خانوار عشایر استان  در سامانه مجوز های الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی برای دریافت کارت شناسائی هویت عشایری و دامداری (کارت تردد عشایری ) تقاضا به ثبت رسیده است که با اجرای این طرح عشایر واقعی شناسائی  ورصد می شوند واین کارت به منزله مجوز رسمی برای ارائه خدمات به عشایر است.

ناجی همچنین به وجود برخی اشکالات در سامانه پلاک کوبی هویت دام بعنوان ملاک تخصیص نهاده به دام اشاره کرد و ادامه داد: باید با ارائه راهکارها و راه حل‌های مناسب برای توزیع هدفمند نهاده وتخصیص نهاده به دامداران واقعی دست واسطه ها را از چرخه توزیع نهاده کوتاه کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس اسناد بالا دستی از جمله آئین نامه ساماندهی عشایر و مصوبات سه گانه هیات وزیران در حوزه آموزش و توانمند سازی ،امور فرهنگی و مذهبی ،بهداشتی ودرمانی ، بیمه ها و امور زیر بنائی بیش از ۷۰ دستگاه اجرایی در مقابل رفع محرومیت از مناطق عشایری وظیفه مند هستند، تاکید کرد: توسعه و ارتقا شاخص‌های برخورداری عشایر تنها با اتکاء به توان داخلی سازمان امور عشایر امکان پذیر نیست و همه دستگاه ها در تمامی زمینه ها و زیرساخت ها در مقابل عشایر ورفع نیازهای آنان وظیفه دارند.

این مسئول از دستگاههای اجرایی وظیفه مند در حوزه عشایر خواست تا در برنامه های اجرائی میان مدت و کوتاه مدت سالانه خود برای انجام وظایف در این زمینه برنامه ریزی و اقدام لازم را انجام دهند.

ناجی اظهار کرد: در دیدار اخیر با استاندار آذربایجان غربی نیز برای حل مشکلات عشایر سطح استان تاکید ویژه شده و شورای عشایری نیز در سطح شهرستان ها در این راستا برگزار می شود.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه در خصوص مسائل و مشکلات شرکت تعاونی عشایر این شهرستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید