Iranian Agriculture News Agency

برگزاری همایش روز جهانی خاک در ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از برگزاری همایش روز جهانی خاک در استان خبر داد.

برگزاری همایش روز جهانی خاک در ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام،  همایش بزرگ روز جهانی خاک با شعار «توقف شور شدن خاک / تقویت باردهی خاک» در محل سالن اجتماعات آیت الله حیدری دانشگاه ایلام با حضور ، معاون فنی و اجرایی آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، معاون عمرانی استاندار، جمعی ازمدیران کل ومسئولین استانی برگزار شد .
در این همایش معاون عمرانی استاندار ایلام اظهار داشت : لازمه اقدامات عمرانی و توسعه با تخریب طبیعت همراه است اما باید دقت داشت که این تخریبها به کمترین میزان خود رسیده و آسیب به طبیعت حداقل شود.
احمد کرمی افزود: سه مولفه اصلی در طبیعت هوا ، آب و خاک می باشند که تخریب و آسیب این عناصر تبعات منفی بر حیات موجودات زنده در کره خاکی بر جای می گذارد.
وی با اشاره به آمار فرسایش خاک در کشور یاد آور شد: این آمار نگران کننده می باشد و اگر مدیریت و کنترل نشود باعث آسیب جدی و مشکلاتی در آینده می شود که یکی از این مشکلات در حال حاضر در زمینه آب بوجود آمده و کشور با بحران آب روبروست .
معاون عمرانی استاندار ایلام با اشاره به اینکه خاک شاکله اصلی حیات بشری است خاطر نشان کرد: خاک بعنوان یک میکروارگانیزم زنده باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و کارگروه های تخصصی متشکل از دستگاههای مرتبط و کارشناسان ایجاد و در این زمینه راهکارهای مناسب ارائه شود.
۹۵ درصد از مواد غذایی بشر از بستر خاک تامین می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این همایش گفت: خاک یک موجود زنده و لازمه حیات بشر است اما کار اساسی برای ارتقاء این سرمایه صورت نگرفته است کما اینکه ۹۵ درصد از فعالیتها و مواد غذایی بشر از این بستر فراهم می شود.
محمد علی اقدسی افزود: فعالیتهای بشری که باعث آسیب دیدن خاک شده از جمله افزایش شوری ، ضعف غنای خاک و فرسایش آن را در پی داشته است و هم اکنون در برخی نقاط استان اراضی در معرض شوری شدید خاک قرار گرفته اند و فرسایش بادی و خاکی باعث آسیب در این اراضی شده است.
وی با اشاره به فعالیتهای بشری که تخریب خاک را در پی داشته اند افزود: عملیات خاک ورزی غلط ، آتش سوزی ،آتش زدن پس چرای مزارع قطع درختان و تنک شدن زمین ،آتش روشن کردن گردشگران در عرصه ها باعث آسیب های جدی به خاک شده است.
وی با این پیشنهاد که ادارات مرتبط با خاک دفاتر مستقل تشکیل دهند گفت : این دفاتر می توانند مستقل اما هم جهت باشند تا در قالب این دفاتر پژوهش های خاک ورزی صورت گیرد و طبق آن وضعیت هر منطقه مشخص و بر اساس قابلیت های خاک در هر منطقه کشاورزی یا کارهای عمرانی صورت پذیرد .
تاثیر خشکسالی بر زمینهای استان ایلام
اقدسی با اشاره به خشکسالی در سالهای اخیر اظهار کرد: تاثیر خشکسالی بر کشاورزی استان ایلام موضوعی است که سال‌ها باعث خسارات زیادی در این حوزه شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه در سال زراعی گذشته فقط در بخش محصولات زراعی بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان خسارت را در سطح مزارع گندم آبی، دیم و کلزا در سطح استان وارد شده است تصریح کرد: ادامه این روند خشکسالی، کشاورزان استان را برآن داشته تا به سوی کشت محصولات کم آب و کم هزینه روی آورند.
وی محصول زعفران را مورد توجه قرار داد و افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۹ هکتار مزرعه گل زعفران در استان وجود دارد که عملکرد بسیار مناسبی دارند و در مجموع سال گذشته حدود ۳۱ کیلوگرم زعفران در استان تولید شده است .

خاک یک سرمایه بزرگ طبیعی و متعلق به همه موجودات است
رئیس دانشگاه ایلام نیز خاک را یک سرمایه طبیعی دانست و افزود: این سرمایه بزرگ متعلق به تمامی موجودات زنده و نسل‌های بشر است که باید در حفظ این نعمت کوشا باشیم اما متاسفانه انسان ها بجای حفظ آن دچار سرمایه سوزی در این راستا شده اند.
طاهر علیمحمدی با اشاره به اهمیت غنای خاک و افزایش باروری آن افزود: باید با اجرای پروژه های صحیح و انجام طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی از تخریب خاک و مشکلات آن به سمت غنا و باروری گام برداریم .

در ادامه این همایش برخی از اساتید و کارشناسان متخصص در این حوزه به وضعیت نامناسب خاک در کشور اشاره و برای بهبود این مشکل که از اهمیت ویژه های برخوردار است راه حل هایی ارائه دادند.

در پایان این مراسم از فعالین حوزه سلامت خاک و برگزیدگان مسابقه نقاشی خاک و رویش تجلیل شد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید