Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

غرس نهال به مناسبت روز جهانی خاک در مجتمع شهید کسایی تبریز

تخریب خاک از عوامل تهدید امنیت غذایی محسوب می‌شود

همزمان با روز جهانی خاک و به مناسبت گرامیداشت هفته خاک با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و جمعی از مدیران سازمان و ادارات تابعه سه اصله نهال در مجتمع شهید کسایی تبریز غرس شد.

غرس نهال به مناسبت روز جهانی خاک در مجتمع شهید کسایی تبریز

اکبر فتحی در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه تخریب خاک از عوامل تهدید امنیت غذایی محسوب می‌شود گفت: خاک از منابع مهم طبیعت و نقش کلیدی بر بقای حیات داشته که باعث تولید و امنیت غذایی است و مهمترین بستر برای حفظ جنگل‌ها و مراتع است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت و سلامت خاک تا حد زیادی بر سلامت گیاهان، حیوانات و انسان اثر می‌گذارد، افزود: در صورت از بین رفتن خاک، ما به سمت بیابان‌ زایی و کویری شدن می‌رویم بنابراین وظیفه همه ما این است که از این سرمایه ارزشمند در برابر تهدیدات محافظت کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به پیامدهای فرسایش و تخریب خاک گفت: ایجاد سیلابهای مخرب، آلودگی آبها، کاهش آبهای زیرزمینی، شور شدن و کاهش حاصلخیزی خاک، گرم شدن زمین و کاهش بارندگی، تهدید امنیت غذایی از جمله موارد پیامدهای تخریب خاک است.

وی با بیان اینکه ایجاد پوشش گیاهی مناسب مهمترین راه برای حفاظت از این عنصر ارزشمند و جلوگیری از فرسایش آن است ادامه داد: باید تلاش کنیم در مناطق جنگلی و جاهایی که عرصه‌های خالی وجود دارد با کاشت درخت و نهال‌کاری، پوشش جنگلی را بیشتر کنیم .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با چنین اقداماتی از فرسایش خاک جلوگیری شده و سیلاب و روان ‌آبهای سطحی کنترل و همچنین با حفظ خاک در تامین امنیت غذایی کمک خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید