Iranian Agriculture News Agency

سرپرست جهاد کشاورزی فارس:

"برنامه‌محوری" اصلی ترین رویکرد جهاد کشاورزی فارس است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه اصلی ترین رویکرد به منظور اجرای مدیریت مطلوب در بخش کشاورزی برنامه محوری است، گفت: در این راستا برنامه ای با استفاده از تجارب موفق گذشته، تبیین شرایط موجود و با آینده پژوهی تدوین و در سه بازه کوتاه، میان و بلند مدت طراحی شده است.

"برنامه‌محوری" اصلی ترین رویکرد جهاد کشاورزی فارس است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مجتبی دهقان پور روز شنبه بیستم آذرماه در آیین تکریم و معارفه روسای سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: فارس رتبه دوم در تولید محصولات کشاورزی و به همین نسبت سهم در امنیت غذایی کشور دارد.

وی افزود: بخش کشاورزی در استان فارس نقش قابل توجهی در معیشت مردم دارد به عبارت دیگر اگر این بخش حال و روز خوبی داشته باشد باعث می شود که سایر بخش های اقتصادی هم منتفع شوند بنابراین یک مدیریت مطلوبی با رویکرد جهادی که از قبل نیز وجود داشته است باید توسعه یابد.

او با اشاره به اینکه نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر سازمانی است و مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه استان فارس از این حیث دارای توانمندهای بالقوه و بالفعلی است، اظهار کرد: نیروی انسانی می تواند محور تحول و پیشرفت باشد و چه کسانی بهتر از نیروهای انسانی که دارای تعهد، تخصص، انگیزه، نیروهای انقلابی و پرشور و نشاط باشند البته در این راه حتما از تجارب پیشکسوتان حتی کسانی که بازنشسته شدند استفاده خواهیم کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: در تیم مدیریتی جدید این سازمان با تمام محدودیت ها نگاه باید به سمت اقدامات متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب و برنامه های وزیر باشد.

دهقان پور با تاکید بر اجرای رویکرد مدیریت علمی و برنامه‌های علم محور، گفت: معتقدیم اگر بخواهیم از وضعیت فعلی کشاورزی گذر کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه علم را در برنامه‌ها لحاظ کنیم.

وی اضافه کرد: از دیگر رویکردها بهره مندی از فناوری های نوآورانه و الگوهای موفق بومی چه در سطح ملی و چه در سطح استانی است.

ارتقای بهره وری تولید از رئوس برنامه ها است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از رئوس برنامه های پیش روی این سازمان سخن گفت و افزود: ارتقاء بهره وری تولید و عوامل تولید و نهاده های کشاورزی به ویژه ارتقاء بهره وری آب، افزایش تولید محصولات اساسی و ارتقاء ضریب خود اتکایی در حوزه تولیدات گیاهی و دامی، توسعه کشت قراردادی مبتنی بر الگوی کشت از جمله این برنامه ها است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز یک قطب علمی بسیار قوی است، بیان کرد: توسعه همکاری های علمی، فنی، پژوهشی، مسئله محور و کاربردی با مراکز پژوهشی و دانشگاه های کشور از دیگر برنامه ها می باشد.

دهقان پور؛ استقرار یک اتاق فکر پویا با رویکرد تکثر گرا و با استفاده از نظرات سایر صاحب نظران اعم از پیشکسوتان، کارشناسان و مدیران بخش دولتی و خصوصی به منظور احصای ایده های خلاقانه و نوآورانه احصاء شود از رویکردهای تحولی پیش رو  برشمرد.

این مقام مسئول افزود:کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در استان، استفاده از فناوری های متنوع، نوین و کارآمد در راستای ارتقاء مدیریت تولید، افزایش نفوذ دانش در مزارع و واحدهای تولیدی، ایجاد مرکز مانیتورینگ و دیسپاچینگ صنعت طیور و دام، هوشمند سازی بخش کشاورزی،کاهش خطرپذیری تولید محصولات کشاورزی، حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، حمایت از افزایش تولید محصولات باغی که دارای مزیت رقابتی و صادراتی هستند از دیگر برنامه های مدنظر است.

وی؛ توسعه باغ ها در اراضی شیب دار،کشت در محیط های گلخانه ها،زنجیره ارزش گیاهان دارویی، کشت های حفاظتی و نشایی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و آموزش های مهارتی و ترویجی و پیاده سازی نظام صلاحیت حرفه ای نیز از جمله برنامه ها دانست.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: مدیران این سازمان باید خارج از ساعت اداری نیز برای خدمت گذاری به مردم آماده باشند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید