Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات بر روی سلامت خاک،

ضرورتی برای ارتقا تاب‌آوری و بهره‌وری خاک

پیاده‌سازی اصول سلامت خاک، به کشاورزان و مرتعداران کمک می‌کند شغل پربازده‌ و پایدارتری داشته باشند ومیراث زمین پاک را برای فرزندان خود تضمین کنند.

ضرورتی برای ارتقا تاب‌آوری و بهره‌وری خاک

به گزارش خبرنگار ایانا، یک موسسه بین‌المللی تحقیقات آب‌و‌خاک که به صورت مشترک توسط دانشگا‌ه‌های میشیگان، کلورادو و وایومینگ اداره می‌شود، پروژه‌ تحقیقاتی 19 میلیون دلاری را با تامین مالی بنیاد تحقیقات غذا و کشاورزی آمریکا آغاز کرده‌است تا بررسی کند چگونه تصمیم‌گیری مرتع داران و کشاورزان بر روی سلامت خاک و اکوسیستم در مقیاس جهانی تاثیر می‌گذارد و همچنین سلامت خاک چه اثری بر روی رفاه اجتماعی و اقتصادی کشاورزان و دامداران خواهد داشت.

دکتر جیسون، استاد کشاورزی پایدار دانشگاه میشیگان و مسئول این طرح عنوان کرد: زمین‌های مرتعی، 20 درصد از ذخیره جهانی کربن آلی خاک را در خود دارند، اما به دلایل مدیریت نادرست، تبدیل شدن به زمین‌های کشاورزی و یا تکه‌تکه شدن مراتع، در حال نابودی هستند.

وی افزود: کربن از اجزای ضروری برای باروری خاک و کشاورزی به‌حساب می‌آید. در صورتی که سلامت خاک کاهش یابد، زمین قابلیت زیست‌پذیری خود را برای رشد گیاه از دست می‌دهد، قادر نخواهد بود آب را به خوبی تصفیه کند و در برابر سیل و خشکسالی ناتوان خواهد شد.

این پژوهشگر ادامه داد: ده‌ها سال است که کشاورزان و دامدارانی که به اصول بهداشت خاک اهمیت دادند، سلامت کلی زمین خود را بهبود بخشیده و عملیات سودآورتری را تجربه کرده‌اند. این تحقیق بررسی می‌کند چرا این افراد اصول تقویت خاک را در زمین‌های خود پیاده سازی کرده‌اند، چه نتایجی حاصل شده‌است و چرا برخی دیگر، این عملیات را انجام نمی‌دهند.

دکتر سالی راکی، مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات غذا و کشاورزی آمریکا در این رابطه اظهار داشت: ارتقا تاب‌آوری و بهره‌وری خاک، نیازمند سرمایه‌گذاری عمده‌ای بر روی تحقیقات مربوط به آب و خاک است. در این صورت می‌توان به دامداران و کشاورزان بهترین اطلاعات و شیوه‌ها را ارائه داد تا بتوانند برای عملیات کشاورزی و دامداری خود تصمیم‌های صحیحی بگیرند.

او اظهار داشت: کشاورزان و دامداران می‌توانند به حفظ کربن آلی خاک، مدیریت بهتر آب شیرین و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کنند. همچنین، پیاده‌سازی این اصول اساسی کشاورزی و دامداری، به تولید‌کنندگان کمک می‌کند شغل پربازده‌ و پایدارتری داشته باشند و میراث زمین پاک را برای فرزندان خود تضمین کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید