Iranian Agriculture News Agency

معاون استاندار فارس:

سهم صادرات محصولات کشاورزی استان فارس افزایش یابد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: دومین استان کشاورزی و اولین استان باغداری کشور است اما تنها 2.5درصد سهم صادرات محصولات کشاورزی متعلق به فارس است.

سهم صادرات محصولات کشاورزی استان فارس افزایش یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، اسماعیل محبی‌پور روز شنبه در آیین معارفه سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: ظرفیت سازی، بهره برداری و در عین حال حفظ منابع عرصه ها و اراضی مورد تاکید ویژه است.

وی افزود: متاسفانه خشکسالی و وضعیت آب شرایط اضطراری را در بعضی از دشت‌ها و بسیاری از شهرها ایجاد کرده که نیاز به برنامه ریزی خاص دارد در این مسیر لزوم مکانیزه کردن کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، ایجاد درآمد پایدارتر برای کشاورزان و اصلاح الگوی آبیاری با استفاده‌های از سامانه‌های نوین برای مدیریت مصرف آب مورد تاکید است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ابراز کرد: تلاش‌ها باید نحوی باشد که از مهاجرت روستا به شهر و قطع شدن زنجیره فعالیت عشایر به نحو شایسته ای جلوگیری شود.

محبی‌پور ادامه داد: همچنین تقویت و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در صنایع تبدیلی و مواد غذایی، مدیریت تامین نهاده‌های دامی برای عشایر، دامداران و روستاییان، لزوم توجه به کشت گلخانه‌ای، توجه به مسئله آبخیز داری و جلوگیری از هدر رفت منابع آب هم در تولید و هم مصرف از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به گسترش کشت گیاهان دارویی، تصریح کرد: با توجه به چهار فصل بودن استان و قرار گرفتن در منطقه زاگرس چین خورده و ارتفاعات دنا تا پایین ترین مناطق استان ما زمینه کاشت، داشت و برداشت انواع گیاهان دارویی فراهم است به نحوی که در حال حاضرعلی رغم اینکه به مرحله صنعتی نرسیده اما شاهد هستیم افراد در این زمینه به صورت متفرقه فعال هستند و درآمد خوبی هم کسب می کنند.

محبی‌پوربه موضوع مدیریت اراضی شیبدار نیز گریزی زد و افزود: این امر از جمله مسائلی است که باید مدنظر سرپرست سازمان جهاد کشاورزی فارس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بخش‌های زیادی از اراضی ما در معرض فرونشست بویژه در اراضی شیبدار است و اگر به روند ادامه پیدا کند ما را با مشکلاتی مثل رانش زمین می‌کند، گفت: مسئولیت پذیری و نگاه جهادی به امر کشاورزی توقعی است که از ریاست جدید جهاد کشاورزی استان داریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با تصریح بر این نکته که باید به کشاورزی با نگاه و عمل جدید رفتار کرد، خواستار پیگیری ایجاد پایانه صادرات شد و گفت: با توجه به ظرفیتی که فرودگاه های ما دارند و فاصله اندک که با راه آهن و خلیج فارس داریم، می‌توانیم محصولات را از فارس به بنادر منتقل کنیم.

محبی‌پور تاکید کرد: محصولات ارگانیک و سلامت محور که نیازمند برنامه ریزی ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه استانداری فارس آماده همکاری با سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: تاکید ویژه داریم که سرپرست این سازمان ارتباط حسنه با تمام زیر مجموعه‌ها و ادارات مرتبط با فعالیت جهاد کشاورزی داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید