Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب:

تخریب خاک یکی از تهدیدهای مهم امنیت غذایی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک گفت : تخریب خاک یکی از تهدیدهای مهم امنیت غذایی است.

تخریب خاک یکی از تهدیدهای مهم امنیت غذایی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، علی دیانتی با اشاره به اهمیت خاک و ضرورت بهره برداری پایدار و استفاده اصولی از آن، اظهار کرد: امنیت غذایی از ارکان اصلی بقا جوامع بشری است و تامین این امنیت در گرو حفاظت از منابع تولید بویژه آب و خاک است.

دیانتی افزود: استفاده از منابع تولید، بیش از توان اکولوژیکی منطقه، خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می سازد. از این رو می بایست ضمن تأمین نیازهای غذایی جامعه کنونی، با نگاه حفاظتی به منابع تولید، امانتدار خوبی در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی برای نسل های آینده باشیم.

وی خاطر نشان کرد: توسعه مکان های تفریحی، نیاز مردم را برای تبدیل اراضی کشاورزی و باغاتِ خود به تفرجگاه مرتفع و حفاظت از کاربری اراضی را بدون نیاز به هیچ اهرم فشاری از سوی ارگانهای دولتی میسر خواهد ساخت و از ایجاد نارضایتی در بین مردم به سبب اجرای قوانین و مقررات حفظ کاربری اراضی و تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز خواهد کاست. 

دیانتی با اشاره به اهمیت توسعه کشتهای حفاظتی در راستای حفاظت از خاک، اجرای کشاورزی حفاظتی را به عنوان یکی از اصول کشاورزی پایدار نام برد و افزود: امسال طرح کشاورزی حفاظتی درسطح ۴۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی و کشت مستقیم (بدون عملیات خاکورزی) در ۵۲۱ هکتار از مزارع گندم اجرا شده است.

وی بیان کرد:  حفظ رطوبت خاک و استفاده بهینه از منابع آب موجود، کاهش دفعات خاکورزی و تردد ماشین آلات کشاورزی در مزرعه، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش مدت زمان انجام عملیات کشاورزی و کاهش هزینه کارگری و تولید از مزایای اجرای این طرح هاست.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی این شهرستان در راستای صیانت از آب و خاک است. در سالهای اخیر کارشناسان جهاد کشاورزی با توسعه محصولات کم آب بر (که در خاکهایی با حاصلخیزی کم نیز قابلیت کشت و تولید دارند) را در اولویت قرار داده اند.

 وی ادامه داد : در این راستا ۷.۲ هکتار باغ پسته در این شهرستان احداث و ۵.۵ هکتار از اراضی به محصول زعفران اختصاص یافته است. با وجود متفاوت بودن اقلیم، زعفران تولید شده در میاندوآب به لحاظ کیفیت و عملکرد، هم سطح با زعفران خراسان جنوبی است و امسال زعفران کار نمونه استانی از شهرستان میاندوآب انتخاب شد که نشان از همت والای کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی دارد.

در ادامه حسن مهدوی کیا، رئیس دانشگاه آموزش عالی شهید باکری میاندوآب نیز مطالبی علمی در خصوص معرفی محصولات مناسب برای کشت و سازگار با اقلیم منطقه، رعایت تغذیه اصولی و تناسب کودی، ترویج استفاده از کودهای ارگانیک، استفاده از کودهای حیوانی برای بهبود کیفیت خاک، تنظیم PH خاک، ضرورت استفاده از زهکش در جوار توسعه سیستم های نوین آبیاری و ... برای حاضرین در مراسم عنوان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید