Iranian Agriculture News Agency

اخبار بخش کشاورزی باید از شخص محور به رویداد محور تغییر جهت دهد

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی – ایرنا در استان آذربایجان شرقی گفت: اخبار بخش کشاورزی بایستی از شخص محور به رویداد محور تغییر جهت دهد.

اخبار بخش کشاورزی باید از شخص محور  به رویداد محور تغییر جهت دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمد عزیزی راد در حاشیه کارگاه اصول خبر نویسی و در نشستی با مدیران روابط عمومی مجموعه جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی یکی از بزرگترین سازمانها از نظر تعداد نفرات نیروی انسانی و وسعت ماموریتهای محوله سازمانی در استان می باشد که این مقوله اهمیت این سازمان در فرآیند توسعه استان را می رساند گفت: کشور ما از قدیم الایام کشاورز پایه بوده و برنامه توسعه بر پایه کشاورزی استوار بوده، واقعیت این است که برای اینکه برنامه توسعه ای این سازمان در راستای مدار توسعه استان قرار گرفته و مزیت‌های نسبی، مزایا و معایب، مشخص و رفع گردند چاره‌ای نیست جز مقوله‌ای به نام ارتباط با رسانه ها، که همه ما درگیر و مبتلا به آن هستیم و دنیا، دنیای رسانه است.

وی با بیان اینکه باورها و انگاره‌ های افراد را رسانه ها تشکیل می دهند ادامه داد: مثلاً احتمالاً سیدنی استرالیا را هیچ کدام از ما ندیده باشیم اما همان نماد دو نیمکره توپ مانند در ذهن ما متولد شده است و یا مثلاً از جهان سوم ذهنیتی با عناوین سیل، زلزله، درگیری‌های خونین، واژگونی هواپیما و بقیه را تصویر سازی کرده اند.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی – ایرنا در استان با بیان اینکه شما مسئولین روابط عمومی حلقه اتصال سازمان متبوعه و اداره‌هایتان با مخاطب بیرونی به واسطه رسانه ها هستید و آنها از جایگاه ویژه ای برخوردارند ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی استان و واحدهای تابعه از نظر پوشش رسانه‌ای و بازنمایی رسانه‌ای از روی تحلیل محتوای کمی در فضای رسانه‌ای و تولیدات رسانه و نیز از نظر تعداد خبر و مطالبی که در رسانه نشر می شود، رتبه اول در استان را دارا می باشد.

وی ادامه داد: از سویی بحث ما در حوزه پوشش خبرهای جهاد کشاورزی تنها بحث کمی نبوده و بحث کیفی هم هست که آن هم رعایت اصول و آیین نگارش خبر است،که این دوره آموزشی می تواند مثمر ثمر بوده و شیوه های درست خبرنویسی را برایتان بحث خواهد کرد.

عزیزی راد ادامه داد: مثلاً در مقوله رعایت اصول خبری، خبرهای شما عموماً دارای آمار هستند و این آمار برای مخاطب رسانه جذابیت داشته و نیز برای شما از این حیث نقطه قوتی خواهد بود و آشنایی بیشتر شما با رقم نویسی در خبر می تواند جذابیت خبری اخبار را بیشتر نماید و در صورتی که آمارها را اصولی مرقوم نمایید، متعاقباً در واحد خبر زمان بیشتری برای ادیت خبرهایتان صرف ننموده و در وقت و انرژی صرفه جویی لازم به عمل خواهد آمد.

وی با بیان اینکه تنوع خبری جهادکشاورزی در حوزه‌های مختلف، متنوع و چشمگیر بوده و خبرهای متنوعی را دریافت می کنیم ادامه داد: اما تصور من این است که خبرهایی که از جهادکشاورزی برای همکاران رسانه‌ای ارسال می گردند از یک منبع بوده و همگی یکسان نگارش می شوند که ما نیز یکسان می نویسیم، یک عیب خواهند داشت و آن هم انعکاس روایتهای یکدست و یکسان از یک اتفاق یا رویداد مربوط به مجموعه جهاد کشاورزی استان می باشد مثلاً اگر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی از وضعیت شیلات استان خبری را می‌فرستند چون برای همه رسانه ها فرستاده می‌شود همه یک روایت واحد از آن خبر خواهند داشت.

 عزیزی راد با بیان اینکه لازم است حتماً در مجموعه سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی یک میزگرد خبری به صورت نوبتی و دوره ای در رسانه های مختلف برگزار  شود ادامه داد: این مکمل کار زیبای شما خواهد بود و پیشنهاد من این است که حتماً این کار مثلاً بصورت ماهانه انجام گیرد که نه زحمت زیادی برای شما داشته باشد و نه برای ما اهل رسانه، مثلاً یک ماه بخش شیلات دعوت شود، ماه دیگر باغبانی و بهمین ترتیب مدیریتهای مختلف مجموعه در آن حضور داشته باشند.

وی افزود: از طرفی در اینجا بحث استفاده از نظرات کارشناسان مطرح است چون در کشور ما مد شده است که معمولاً خبرهای شخص محور بیشتر کار می شود تا خبرهای رویداد محور ،که همانا عرف رایج در رسانه های بین المللی، خبرهای رویداد محور می باشد و آنها خبر را نه به نام شخص بلکه به نام خود در رسانه نامگذاری می کنند، چرا که اعتبار رسانه بیشتر است لذا استفاده از بحث نظرات کارشناسی می‌تواند اعتماد جمعی را در خبرها و خصوصاً از خبرهای جهاد کشاورزی جلب نماید.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی – ایرنا در استان افزود: نکته آخر اینکه امروزه اصطلاح رایج خبر ساندویچی یا خبر مینیاتوری مصطلح شده و در اصل شتابزده خبری و رسانه‌ای، مخاطب حوصله مطالعه مثلاً ۳۰ تا ۴۰ سطر خبر را نداشته و به خصوص با توسعه شبکه‌های اجتماعی مخاطب خواهان مطالب مختصر و مفید و بیانگر مسئله در حد یک پاراگراف و یا نهایتاً دو پاراگراف در حوزه مربوطه از خبر دریافت نماید و جمع بندی در خصوص این پیشنهاد اینکه، خبرهای جهاد کشاورزی استان، کوتاه و غنی باشد چنانچه می توان مثلاً متن ۴۰ سطری را در 10 تا 15 سطر جمع بندی و مختصر و مفید کرد که مزیت آن در این است که فراتر از حوصله مخاطب نبوده و به راحتی قابل استفاده می باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید