Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز:

مدیریت پایدار منابع تولید و حفاظت از اراضی با کشاورزی دانش بنیان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اعلام کرد برای مدیریت بهتر منابع تولید و حفاظت از خاک، بزودی از سیستم "کشاورزی خبره" رونمایی می شود.

مدیریت پایدار منابع تولید و حفاظت از اراضی با کشاورزی دانش بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، عبدالله مخبر در همایش استانی روز جهانی خاک با حضور مدیرکل امور خاک وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اعضای هیأت علمی گروه خاکشناسی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و جمعی از مدیران و کارشناسان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، به ارزش خاک در ابعاد مختلف اشاره کرد و افزود: خاک از حیث ملی برای ما مقدس است زیرا افراد بزرگی جان خود را برای حفظ این خاک از دست داده اند، از لحاظ دینی هم مقدس است زیرا بر آن سجده می کنیم و از منظر تاریخی، همنشینی بشر با خاک ساقه دیرینه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اهمیت خاک از لحاظ کشاورزی اظهار کرد: امنیت غذایی جامعه وابسته به عنصر ارزشمند خاک است و قطعاً پایداری کشاورزی مستلزم حفاظت و صیانت از خاک است که خیلی قدرشناس آن نیستیم.

وی با بیان اینکه در استان البرز سه اقدام جدی برای حفظ و حراست از خاک در دست اقدام است، گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال جاری موفق شدیم برای اولین بار در کشور سامانه هوشمند پایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی را در استان راه اندازی کنیم تا بتوانیم در بدو امر از ویلا  شدن اراضی کشاورزی درجه یک جلوگیری کنیم.

مخبر دومین گام را اجرای طرح هوشمند سازی را در بخش تولیدات گیاهی عنوان کرد و افزود: گام سوم کشاورزی هوشمند نیز تا بهمن ماه سال جاری با عنوان «کشاورزی خبره»  که یک نرم افزار است، برای اولین بار در کشور رونمایی می شود و در مدیریت مزرعه به کشاورزان کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه کشاورزان در این برنامه مشخصات اراضی کشاورزی خود را وارد کرده و این نرم افزار مشکلات و کمبودهای اراضی را ارائه می دهد، افزود: کشاورزان در صورت تمایل می توانند به کارشناسان مربوطه مراجعه نموده و با دریافت توصیه های فنی نسبت به رفع مشکلات اراضی برای حفاظت از خاک کشاورزی اقدام نمایند.

وی با تاکید بر اینکه بایستی در مسیر کشاورزی پایدار قدم برداریم، افزود: با محدودیت خاک و منابع مختلف که در استان داریم رویکرد ما این بوده و تداوم خواهد یافت و شدت بیشتری خواهد گرفت تا فضاها و فرصت های کوتاه را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه در استان البرز نبایستی هیچ طرحی بدون پیوست دانش بنیان و فناور محور پیاده شود؛ تصریح کرد:  اجرای این سیاست در ارتقاء کشاورزی دانش بنیان اثرگذار خواهد بود زیرا شرکت های دانش بنیان رفتارهای مناسب  و علمی تری را در خصوص خاک خواهند داشت و در نهایت موجب تقویت خاک ورزی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید