Iranian Agriculture News Agency

۱۴۰ هزار تن انواع علوفه دامی بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۴۰ هزار تن انواع علوفه دامی شامل کنسانتره، جو و کنجاله ذرت و سویا به منظور تغذیه دستی دام‌ها بین دامداران این استان توزیع شد.

۱۴۰ هزار تن انواع علوفه دامی بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مهدی شکاری افزود: از مجموع این میزان نهاده دامی ۱۱۰ هزار تن کنسانتره و ۳۰ هزار تن نیز نهاده دامی به صورت خام بین دامداران این استان در سال جاری توزیع شده است.

وی افزود: نهاده های دامی به صورت خام به استان اختصاص یافت اما بخشی از نهاده ها را در اختیار کارخانجات خوراک دام قرار دادیم تا تبدیل به کنستانتره کنند.

شکاری اظهار داشت: در مجموع امسال ۷۴ هزار و ۵۶۴ تن نهاده دامی به صورت خام به استان اختصاص یافت که از این میزان ۴۶ هزار و ۸۶۶ تن جو، ۲۰ هزار و ۹۳۲ تن ذرت، ۶ هزار و ۴۱۷ تن کنسانتره و ۳۵۵ تن کنجاله سویا بوده است.

وی افزود: از مجموع این میزان ۴۳ هزار و ۹۳۲ تن نهاده دامی را در اختیار کارخانجات قرار دادیم که تبدیل به ۱۱۰ هزار تن کنسانتره شد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این میزان نهاده دامی در دو مرحله بین دامداران استان توزیع شد که بخشی به پروش دهندگان دام سبک در مرحله اول به ازای هر دام یک کیلوگرم و در مرحله دوم به ازای هر دام پنج کیلوگرم اختصاص یافت و بخشی از نهاده ها نیز بین دامداران صنعتی استان توزیع شد.

شکاری با بیان اینکه ۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت دارند اظهار داشت: بیشتر دامداران استان سنتی هستند و همراه نگهداری دام، کشاورزی خرده مالکی نیز دارند.

وی بر اشتغال پایدار دامداران تاکید کرد و افزود: دامداران استان بیشتر به صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که خشکسالی به مرانع آسیب زده است و هم اینک باید برای تغذیه دامی به این بهره برداران کمک کنیم تا بتوانند دام خود را در چرخه تولید نگهداری کنند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال های عادی تنها در فصل کوچ عشایر در فروردین ماه و در زمستان نیز در سه تا چهار ماه بعضا علوفه دستی به دامداران اختصاص می یافت اما در سال جاری حتی در فصل بهار نیز بهره برداران، بخش بیشتری از نیاز خوراک دام را با تعذیه دستی جبران کردند.

شکاری افزود: خشکسالی تولید علوفه در مراتع را بیش از ۵۰ درصد نیز کاهش داده است و دام سبک برای خوراک نیاز به مراتع دارد اما مراتع فقیر استان علوفه مورد نیاز دام را تامین نمی کند.

وی اظهار داشت: در سال ۹۹ بیش از ۱۰۵ هزار تن انواع علوفه بین دامداران استان توزیع شده بود که این میزان حدود ۵۰ درصد نیاز خوراک دام بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید