Iranian Agriculture News Agency

تشریح برنامه های هفته خاک در استان آذربایجان شرقی:

تخریب حوزه های آبخیز موجب افزایش تعداد سیلهای ویرانگر و فرسایش خاک شده است

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برگزاری مراسم روز جهانی خاک در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

تخریب حوزه های آبخیز موجب افزایش تعداد سیلهای ویرانگر و فرسایش خاک شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، کامران یوسفی راد در نشستی خبری که  وحید کاظم زاده مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز حضور داشت ضمن تشریح برنامه های  هفته خاک در استان آذربایجان شرقی گفت: به منظور ارج نهادن به ارزش خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن همه ساله پنجم دسامبر مصادف با ۱۴ آذر روز جهانی خاک برگزار می شود که شعار امسال آن نیز توقف شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک است .

وی با بیان اینکه مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک روز پنجشنبه 18 آذر و با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ، جمعی از مدیران ، کارشناسان و اساتید حوزه خاک آذربایجان شرقی در مجتمع شهید کسایی تبریز برگزار می شود ادامه داد: امسال در این مراسم درباره ارزش و اهمیت خاک، افزایش آگاهی مردم، تصمیم گیران و بهره برداران، سیاستها و برنامه های جهاد کشاورزی در خصوص توقف شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک و مدیریت پایدار منابع خاک سخنرانی خواهد شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان ارائه مقالات علمی و پخش کلیپ های آموزشی در زمینه دلایل اهمیت حفظ خاک توسط مردم، مسئولان و تصمیم گیران و بهره برداران را از دیگر برنامه های مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک نام برد و گفت: در این مراسم تعدادی از کارشناسان، دانشجویان و نمایندگان کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شرکت و از برنامه های آن استفاده می کنند.

وی افزود: در راستای فرهنگ سازی حفاظت از خاک به مدت یک هفته در برنامه های صداوسیما ، کارشناسان و مسئولان ارشد علوم خاک درباره مدیریت پایدار و بهینه خاک اطلاع رسانی خواهند کرد.

 یوسفی بر حفاظت و صیانت از خاک به دلیل محدودیت این منبع تولید غذا تاکید کرد و افزود: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی نخست باید افزایش عملکرد در واحد سطح داشته باشیم و برای بالا بردن قدرت حاصلخیزی خاک و قدرت نگهداری آب در داخل خاک  برنامه ریزی کنیم.

وی در همین حال جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آلودگی و فرسایش خاک را ضروری خواند و اذعان داشت: در این راستا قانون حفاظت از خاک در کشور تصویب شده و به دنبال ضمانت های اجرایی آن هستیم.

یوسفی با بیان اینکه برای تولید هر یک سانتی متر خاک به حدود 100 تا 1000سال زمان نیاز است لذا باید در حفاظت از آن بکوشیم ادامه داد: توسعه واقعی هر کشوری در گرو حفاظت و استفاده بهینه و اصولی از منابع آب و خاک آن کشور می باشد  و با توجه به اینکه در آینده، فرسایش خاک مهمترین چالش زیست کره خواهد بود اگر از خاکهای موجود به خوبی حفاظت نشود، بحران گرسنگی سرتاسر کره زمین را تحت سیطره خود درخواهد آورد.  

وی با بیان اینکه فرسایش و آلودگی خاک امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد ادامه داد: خاک به عنوان منبع طبیعی تجدید ناپذیر، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است و باید به این نکته برسیم که تأمین امنیت غذایی و آینده پایدار مردم در گروی حفظ خاک است.

 یوسفی با بیان اینکه وقوع سیل و فرسایش خاک از جمله عکس العملهای طبیعت در برابر بی توجهی ها و دخل و تصرف های نا معقول انسان است و تخریب حوزه های آبخیز موجب افزایش تعداد سیلهای ویرانگر و فرسایش خاک شده است ادامه داد: اجرای پروژه های وسیع آبخیزداری و حفاظت خاک از مهمترین اقداماتی است که می تواند ضمن کاهش خسارت سیل و فرسایش ، تغذیه آبخوان ها و تولید مواد غذایی را برای سالهای آینده تضمین نماید .

وی با بیان اینکه دام‌ های اضافی در مراتع موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک می شود گفت: برای مقابله با فرسایش خاک اراضی زراعی خود را در جهت عمود بر شیب زمین شخم بزنیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان ، غرس نهال و نهالکاری ، افتتاح پروژه های آبخیزداری در استان ، اجرای مسابقه نقاشی در بین کودکان با موضوع اهمیت خاک ، حضور در برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون ، برگزاری کارگاه آموزشی روز جهانی خاک در استان ، نمایش فیلم در زمینه خاک ، برگزاری نمایشگاه در زمینه خاک ، نصب بنرهای تبلیغاتی و برشورها و... ده ها برنامه دیگر را از جمله برنامه درنظر گرفته شده برای هفته خاک اعلام نمود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید