Iranian Agriculture News Agency

نبود بارندگی کشت کلزا در خراسان شمالی را کاهش داد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان کلزا کشت شد، گفت: برنامه ریزی برای حدود سه هزار هکتار بود اما به علت نبود بارندگی موثر حدود ۴۰ درصد آن تحقق یافت.

نبود بارندگی کشت کلزا در خراسان شمالی را کاهش داد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مهندس پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در فصل پاییز سال زراعی جاری باران موثری برای کشت دانه روغنی کلزا نبود به همین علت کشاورزان در مقایسه با سال های گذشته این محصول را کمتر کشت کردند.

وی با بیان اینکه کشت دانه روغنی کلزا به پایان رسیده است افزود: پیش بینی می کنیم که کشاورزان در بهار ۵۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا را کشت کنند ک با احتساب کشت پاییزه در مجموع سطح زیر کشت به یکهزار و ۷۰۰ هکتار خواهد رسید.

مهندس شهابی اظهار داشت: براساس آمارها حدود ۶۰ درصد کلزای استان در شهرستان مانه و سملقان تولید می‌شود.

وی گفت: از کشاورزان می خواهیم که بعد از پایان تاریخ کشت کلزا دانه روغنی کاملینا بکارند چرا که تاریخ کشت این محصول طولانی است و هنوز هم می توانند در اراضی این دانه روغنی را کشت کنند.

 مهندس شهابی اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران، کاملینا و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

وی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید