Iranian Agriculture News Agency

رحیم زاده در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

کشت مکانیزه پائیزه و انتظاری حبوبات در 7000 هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در سالزراعی جاری نزدیک به 7000 هکتار از اراضی استان به زیر کشت مکانیزه پائیزه و انتظاری حبوبات بخصوص نخود وعدس خواهد رفت.

 کشت مکانیزه پائیزه و انتظاری حبوبات در 7000 هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی

جلال رحیم زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: حبوبات یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی بوده که حاوی 23 - 17 درصد پروتئین می باشد که در اکثر غذاهای مردم بخصوص اقشار کم درآمد می تواند جایگزین خوبی برای مواد گوشتی باشد.

وی با بیان اینکه حبوبات بخصوص نخود با تثبیت ازت هوا در ریشه خود در حاصلخیزی خاک وکاهش مصرف کود نقش مهمی داشته وجایگاه خاصی در تناوب زراعی با سایر محصولات زراعی از جمله غلات دارد افزود: تا چند سال اخیر زراعت حبوبات معمولاً در شرایط دیم بصورت دستی بوده و عملیات کاشت، داشت وبرداشت این محصول از طریق نیروی کارگری انجام می گرفت لذا به دلیل بالا بودن هزینه تولید و پایین بودن عملکرد در روش سنتی وکاهش نزولات آسمانی و گرمایش زمین عملاً روش کشت سنتی بخصوص درسطوح وسیع مقرون به صرفه نبوده و نیاز به تغییرات اساسی دارد.

مدیر امور زراعت  سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در سنوات اخیر با استفاده از آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی اقدامات بسیار خوبی در زمینه تغییر روش کاشت از سنتی به مکانیزه و همچنین تغییر زمان کاشت از بهاره به پائیزه و انتظاری انجام گرفته است افزود: در نتیجه آن در سالزراعی جاری نزدیک به 7000 هکتار از اراضی استان به زیر کشت مکانیزه پائیزه و انتظاری حبوبات بخصوص نخود وعدس خواهد رفت.

 وی ادامه داد: از مزیتهای کشت مکانیزه پاییزه و انتظاری افزایش عملکرد در واحد سطح به دلیل استفاده از آب سبز با توجه به خشکسالی موجود و استفاده از بذور اصلاح شده مانند ارقام آنا،آتا،سعید،منصور،عادل و گوکسو و... و بالا بودن دوره رویشی گیاه و استقرار به موقع بوته و افزایش رشد رویشی و همچنین افزایش مقاومت دربرابر آفات و بیماریها می باشد.

 رحیم زاده با بیان اینکه کاشت مکانیزه و انتظاری حبوبات امکان مبارزه مکانیکی با علفهای هرز را به دلیل کشت ردیفی میسر ساخته و همچنین به دلیل بالا بودن ارتفاع بوته امکان برداشت مکانیزه با هد مخصوص حبوبات وجود دارد افزود: کشت مکانیزه به دو روش مستقیم و غیرمستقیم امکانپذیر بوده که در روش مستقیم بذر در داخل بقایای باقیمانده از سال قبل در خاک توسط بذرکار کشت می شود ولی در روش غیرمستقیم عملیات خاکورزی و تهیه بستر و تسطیح انجام گرفته سپس بذر توسط بذرکار کاشته می شود.

وی با بیان اینکه مزیت کشت مستقیم کاهش هزینه تولید به دلیل کاهش تعداد عملیات و افزایش بهره وری آب است گفت: کاشت انتظاری یا خفته از اواخر آبان شروع وتا اواخر آذر، حتی قبل از اولین برف زمستان قابل کشت می باشد بطوریکه بذر در داخل خاک بصورت خفته بدون اینکه جوانه بزند می ماند و به محض بالا رفتن تدریجی دما در اواخر اسفند ماه و شروع بارنگی بهاره شروع به جوانه زنی و رشد نموده و سر از خاک بیرون می آورد.

مدیر امور زراعت  سازمان جهادکشاورزی استان افزود: بر اساس تجارب سنواتی میزان عملکرد کشت پائیزه و انتظاری به مراتب بهتر از سنتی بوده و موجب افزایش عملکرد چشمگیری شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید