Iranian Agriculture News Agency

برزگر خبر داد:

برداشت از مخزن سد زاینده‌رود برا کشت پاییزه در چهارمحال و بختیاری به صفر رسید

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تنها ۲۲۰ هکتار از سطح زیر کشت پاییزه استان از محل رودخانه زاینده‌رود به عنوان کشت پاییزه آبی، آبیاری می‌شود که امسال حوزه بالادست سد زاینده رود برداشتی از مخزن سد نداشته است.

برداشت از مخزن سد زاینده‌رود برا کشت پاییزه در چهارمحال و بختیاری به صفر رسید

به گزارش خبرنگار ااینا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر گفت: محصولات کشت پاییزه چهارمحال و بختیاری عبارتند از گندم، جو، حبوبات دیم و کلزا که در ۹۰ هزار هکتار کشت می‌شوند و ۳۰ هزار هکتار از این مزارع آبی و بقیه به صورت دیمی باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، افزود: در حوزه زاینده‌رود حدود ۸ هزار و ۳۵۰ هکتار کشت پاییزه وجود دارد که شامل پنج هزار و ۶۰۰ هکتار گندم، ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار جو، ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار حبوبات، ۱۰ هکتار کلزا و ۵۰۰ الی ۶۰۰ هکتار علوفه می‌‌باشد که حدود ۲ هزار و ۷۰۰ الی ۸۰۰ هکتار از این محصولات کشت آبی و بقیه کشت دیم محسوب می‌شوند.

کشت آبی گندم به علت مشکلات آبی حدود ۴ یا ۵ درصد کاهش یافت

وی ادامه داد: از مجموعه کشت حاشیه زاینده‌رود که معروف به کشت پاییزه آبی هستند تنها ۲ هزار و ۷۰۰ الی ۸۰۰ هکتار از قنوات، چشمه، چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، اما به خاطر مشکلات آبی در سال جاری برخی از کشت‌ها به روش کشت انتظاری انجام شده است.

برزگر بیان کرد: حتی کشت آبی گندم نیز در سال جاری به علت مشکلات آبی حدود ۴ یا ۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد در واقع می‌توان گفت عمده کاشت بالادست رودخانه زاینده‌رود معمولاً باغات و یا مزارع دیمی هستند و تنها ۳۰۰ الی ۴۰۰ هکتار گندم در این منطقه کشت می‌شود که از منابع آب‌های زیرزمینی چشمه و قنات آبیاری می‌شوند.

برداشت بالادست از مخزن سد زاینده‌رود تقریبا صفر بوده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: تنها ۲۲۰ هکتار از سطح زیر کشت پاییزه استان از محل رودخانه زاینده‌رود به عنوان کشت پاییزه آبی، آبیاری می‌شوند که امسال حوزه بالادست سد زاینده رود برداشتی از مخزن سد نداشته و اگر هم بوده عدد ناچیزی است.

وی با بیان اینکه امسال سعی داشتیم مدیریت آب و کشت پاییزه را به سمت توسعه کشت دیم حرکت دهیم، ادامه داد: در سال جاری به علت خشک‌سالی، چاه‌ها و منابع طبیعی دچار مشکل آبی شدند و سهم آب ۳ هزار ساعته در بهار و تابستان برداشت شد لذا اکثر کشت‌های تابستانه و بهار نیز انتظاری کاشته شدند.

سطح زراعی قابل توجهی در پایین دست زاینده‌رود وجود ندارد

برزگر در پایان با اشاره به اینکه در پایین دست سد زاینده‌رود سطح زراعی قابل توجهی در استان وجود ندارد، گفت: همه زمین‌ها دیمی هستند و تنها بخش محدودی کشت بهاره وجود دارد و بالادست زاینده‌رود نیز یعنی شهرستان‌های کوهرنگ، بن و مرغملک هستند که عمدتاً از چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات آبیاری می‌شوند و برداشتی از رودخانه زاینده‌رود نداریم مگر جزئی که آن هم از شبه‌نهرهای تزئینی می‌باشد که درصد قابل توجهی نیست چراکه کل مزارع این منطقه زیر ۲۰۰ هکتار هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید