Iranian Agriculture News Agency

میرعرب رضی اعلام کرد:

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از توسعه باغ‌های متراکم زیتون در کشور

مجری طرح زیتون گفت: وزارت جهاد کشاورزی از توسعه باغ‌های متراکم زیتون در کشور حمایت می‌کند.

حمایت وزارت جهاد کشاورزی از توسعه باغ‌های متراکم زیتون در کشور

جواد میرعرب رضی، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با ایانا عنوان کرد: بیش از 85 هزار هکتار از اراضی کشور تحت کشت زیتون قرار دارد و احداث ۴ هزار هکتار توسعه باغ زیتون برای سال 1400 هدفگذاری شده است. 

او با  اشاره به تاثیر تغییرات اقلیمی بر کاهش میزان تولید باغ‌های زیتون، اظهار داشت: تولید دانه زیتون در سال گذشته 116 هزار تن بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم این عدد برای سال جاری به حدود 109 هزارتن برسد، چراکه به دلیل گرمایش جهانی، کاهش تولید زیتون در تمام کشورهای جهان اتفاق افتاده و ایران نیز از این امر مستثنا نیست. 

وی خاطرنشان کرد: درختان زیتون در زمان گلدهی به میزان دمای مشخصی نیاز دارند تا بتوانند به خوبی ثمر دهند و نیاز سرمایی آنها باید تامین شود. در سال اخیر، یا سرمای مناسبی در باغ های زیتون کشور وجود نداشت و یا بعد از سرمای مطلوب، بلافاصله شاهد گرمای شدید در زمان گل دهی این درختان بودیم که نتیجه این موضوع، کاهش ثمردهی درختان  زیتون بوده است.

این مقام مسئول ابراز داشت: در این میان، باغدارانی که به توصیه‌های علمی از جمله تعذیه مناسب در زمان مناسب، هرس، مدیریت کف باغ، آبیاری زمستانه تمرکز داشتند، شاهد کاهش عملکرد بسیار کمی در تولید بودند.

او افزود: در سال گذشته، 9 هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شده و میزان واردات روغن زیتون نیز 1120 تن بوده ‌است. همچنین در این سال حدود 1800 تن کنسرو زیتون به کشورهای دیگر صادر شده است.

وی در خصوص اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با آفات باغ‌های زیتون، گفت: این وزارتخانه هر سال با همکاری سازمان حفظ نباتات، اقداماتی از جمله توزیع کارت زرد میان باغداران و استفاده از سموم مختلف را برای از بین بردن آفات باغ‌های زیتون کشور انجام می‌دهد. همچنین از طریق آموزش و ترویج، راه‌کارهای موثر کنترل و دفع آفات، به باغداران منتقل می‌شود. اما حل مشکل آفات باغ‌های زیتون، تنها در صورت مشارکت همه بخش‌های ذینفع امکان پذیر خواهد بود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به بهره‌وری چشمگیر باغ‌های متراکم خصوصا در تولید دانه‌های روغنی، برنامه ما در سال جاری، حمایت از توسعه این باغات است و برای آن نیز تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم. افرادی که قصد ایجاد باغ متراکم جدید و یا جوان‌سازی باغ‌ خود به صورت متراکم را دارند، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی افزود: به کارخانجات فرآوری زیتون نیز تسهیلاتی برای مدیریت پساب اعطا می‌شود تا بتوانند پسآب حاصله را تصفیه کرده و مجددا برای آبیاری در باغات مورد استفاده قرار دهند. این اقدام، در کاهش آلودگی تاثیر چشمگیری خواهد ‌داشت. در پرداخت این تسهیلات محدودیتی نداریم و صندوق ملی محیط زیست نیز از این طرح حمایت می‌کند. 

میرعرب رضی، درخت زیتون را به دلیل نیاز آبی کمتر و قابلیت کشت در اراضی کم بازده و شیبدار، گزینه مناسبی برای کشت و توسعه در کشور دانست و افزود: زیتون یکی از درختان مهم در جلوگیری از فرسایش خاک و ترسیب کربن است و درختکاری زیتون می‌تواند گام مهمی برای توسعه پایدار و جلوگیری از فرسایش بادی و خاکی در کشور باشد.

وی با اشاره به این که سازمان یونسکو، 26 نوامبر را روز جهانی زیتون اعلام کرده است، افزود: شورای بین المللی زیتون نیز برنامه‌هایی را برای حضور موثرتر زنان در زنجیره ارزش زیتون در کشورهای برزیل و ایتالیا شروع کرده‌است. امیدواریم ما نیز بتوانیم با همکاری شورای ملی زیتون، حضور زنان در عرصه تولید زیتون را پررنگ‌تر کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید