Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

پیش‌بینی تولید بیش از 250 کیلوگرم زعفران در کردستان

بیجار پیشرو در کشت طلای سرخ در استان کردستان

پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۵۳ کیلوگرم زعفران از سطح مزارع این محصول در استان برداشت‌ شده و روانه بازار مصرف شود.

پیش‌بینی تولید بیش از 250 کیلوگرم زعفران در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،  تولید زعفران در ایران آیینه‌ تمام‌نمای تولید زعفران در جهان است. این ادعا یک شعار نیست چراکه از کل زعفران تولیدی در دنیا ۹۰ درصد در ایران و ۱۰ درصد در سایر کشورها و به‌ صورت غیرمتمرکز تولید می‌شود.

کشت زعفران در خراسان از اصلی‌ترین منابع تولید زعفران در ایران است. سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به ترتیب بیشترین میزان تولید زعفران در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

تولید زعفران در ایران اکنون وارد فاز جدیدی شده و دیگر تنها به خراسان بزرگ متکی نیست. اکنون سرتاسر اقلیم ایران مهد پرورش زعفران ناب ایرانی است.

محمدصالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در خصوص کشت این گیاه در استان اظهار کرد: منشأ گیاه زعفران از دامنه‌های زاگرس (اقوام ماد) است که نام پارسی کهن آن "کرکم" است.

وی با اشاره به اینکه در جهان ۱۰۰ گونه زعفران وجود دارد که تنها یک‌گونه آن قابلیت زراعت دارد افزود: مصرف سرانه زعفران در ایران ۰.۲۵ گرم در سال است و از هر ۱۷۰ هزار کلاله یک کیلو زعفران به دست می‌آید.

احمدی بیان کرد: کارهای تحقیقاتی مختلفی روی گیاه زعفران در کردستان انجام‌شده که ازجمله آن می‌توان به بررسی زمان اولین آبیاری با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان‌های استان و همچنین بررسی کیفیت و کمیت زعفران در نقاط مختلف استان اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بابیان اینکه هرساله از نیمه دوم آبان ماه برداشت محصول زعفران در استان آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۳ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاه زعفران قرار گرفته است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۵۳ کیلوگرم زعفران از سطح مزارع این محصول در استان برداشت‌ شده و روانه بازار مصرف شود.

احمدی با اشاره به اینکه این گیاه در تمام شهرستان‌های استان کشت می‌شود، عنوان کرد: بیشترین سطح زیرکشت این گیاه در شهرستان بیجار با ۸ هکتار و کمترین آن با سطح زیر کشت یک هکتار در شهرستان قروه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بابیان اینکه به‌طور متوسط میزان عملکرد زعفران در هر هکتار ۵ الی ۶ کیلوگرم است افزود: قیمت هر کیلو گیاه زعفران به‌صورت خرده‌فروشی ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: تاکنون مجوز دو واحد بسته‌بندی هرکدام با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم در استان کردستان صادرشده است.

زعفران که از آن به‌عنوان طلای سرخ یاد می‌شود علاوه بر سودآوری خوبی که برای کشاورزان دارد، می‌تواند پای دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به خود را به کردستان باز کند، از طرفی می‌تواند وابستگی کشاورزی استان به منابع آبی را کاهش دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید