Iranian Agriculture News Agency

طرح زاگرسانه در جنگل های نمشیر بانه اجرا شد

طرح زاگرسانه در راستای توسعه و احیای جنگل های زاگرس با همکاری انجمن های محیط زیستی کردستان و دوچرخه سواران بانه در جنگل های برده رش و پیاوین بانه با کاشت نهال و بذر بلوط اجرا شد.

طرح زاگرسانه در جنگل های نمشیر بانه اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سخنگوی انجمن محیط زیست بانه (پاژین) با اشاره به اهمیت احیای جنگل های زاگرس گفت: این طرح از سال 97 به منظور احیای جنگل های زاگرس برگزار شده و بخشی از جنگل های زاگرس با اجرای این طرح احیا شد.

فواد حسنی افزود: روز جمعه به منظور احیای جنگل های زاگرس، جنگل های منطقه پیاوین و برده رش در بخش نمشیر با کاشت 40 نهال بلوط و 200 بدز بلوط احیا شد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح 35 نفر از دوچرخه سواران بانه شرکت کردند اظهار داشت:  در سالهای اخیر به دلیل آتش سوزی جنگل های زاگرس و زمین خواری توسط افراد سودجو و فرصت طلب بخش زیادی از جنگل های زاگرس از بین رفته که انجمن های محیط زیستی در راستای احیا و توسعه این جنگل ها طرح زاگرسانه را اجرا می کنند.

حسنی ادامه داد: در صورتی که روند تخریب جنگل های زاگرس همچنان ادامه داشته باشد تا 30 سال آینده تمام جنگل ها از بین می رود و منطقه به بیان تبدیل می شود.

 وی با اشاره به اینکه فرهنگ مردمان منطقه زاگرس با طبیعت آن آمیخته است گفت: کوه‌ها نقش مستقیم و بسیار بالایی در محیط ‌زیست دارند مانند سدی در برابر جریانات هوا قرار می‌گیرند و این موجب بروز بارش در ارتفاعات می‌شود کوه‌ها حلقه‌ ارتباطی گردش آب میان رطوبت موجود در جو با جریان‌های سطحی هستند.

این عضو انجمن محیط زیست (پاژین) بانه اضافه کرد: پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع جزو سرمایه ها و ثروت ملی محسوب می شوند و حفاظت از این گنجینه های ارزشمند در توسعه پایدار و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید