Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

توجه به معیشت کشاورزان راه حل نجات آب و غذا است

سپری سخنرانی خود را در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس بین المللی مجازی سامانه های سطوح آبگیر باران با این پرسش مهم شروع کرد؛ کدام را باید نجات داد؟ آب را؟ یا کشاورزی را؟.

توجه به معیشت کشاورزان راه حل نجات آب و غذا است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،  مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس بین المللی مجازی سامانه های سطوح آبگیر باران با همکاری، دانشگاه بین المللی تیشک، دانشگاه سلیمانیه، دانشگاه حلبچه،  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

دراین همایش محمد فرید سپری اظهار کرد: فقدان هر کدام از این دو، بشر را با مشکل جدی  مواجه می کند بنابراین باید برای نجات آب  نگران کشاورزی وکشاورزان بود و برای نجات کشاورزی دنبال نجات آب و باز کشاورزان بود.

وی ادامه داد: باید بجای نجات آب و  غذا به عنوان ورودی و خروجی بخش کشاورزی به فکر وضعیت معیشت کشاورزان یعنی کیفیت عملکرد بهره برداران باشیم  و در این شرایط است که  متوانیم به نجات هردو بخش به طور همزمان امید داشته باشیم.

وی تاکید کرد : اگر امنیت غذا را در تقابل با امنیت آب  قرار بدهیم به نوعی امنیت بشر را به طور جدی به خطر انداخته ایم.

وی با بیان اینکه، توجه به پدیده گرمتر شدن کره زمین برای ما خیلی مهم است افزود: تغییرات اقلیمی در جهان 2 درجه گرمای سطح زمین را بالا برده است و این یعنی نیاز آبی بیشتر در دنیا.

سپری راهکار اساسی برای برون رفت از مشکلات کمبود آب و نجات کشاورزی را با این جمله تشریح کرد: «چشم ها را باید شست و جوری دیگر باید دید» باید تغیراتی در مدیریت و تلاش در جهت  صرفه جویی در مصرف آب را با بهره گیری از توسعه سامانه های نوین

آبیاری و بهره گیری از خاکورزی حفاظتی را افزایش بدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: مهمترین استراتژی برای استفاده حد اکثری از وضع موجود به کارگیری کشاورزی حفاظتی در اراضی است.

وی با اشاره به اصول کشاورزی حفاظتی اضافه کرد: حذف شخم برگردان دار در اراضی، کم و بی خاکورزی و اجرای تناوب کشت در محصولات را به عنوان نسخه نجات بخش کشاورزی در شرایط کنونی باید به کار گرفته شود.

وی یادآور شد: سالانه 750 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت های زراعی قرار میگیرد که ما توانسته ایم در راستای اجرای کشاورزی حفاظتی در سال جاری 55 هزار هکتار کم خاک ورزی و 13 هزار هکتار  هم بی خاک ورزی در دیمزارهای استان اجرا کنیم.

وی هزینه کردن در راستای توسعه و اجرای کشاورزی حفاظتی را بزرگترین سرمایه گذاری خواند و تاکید کرد: از عمده ترین راه نجات بخش کشاورزی از خشک سالی اجرای تمام و کمال کشاورزی حفاظتی در اراضی زراعی است.

گفتنی است، مراسم  افتتاحیه دهمین کنفرانس بین المللی مجازی سامانه های سطوح آبگیر باران  در دانشگاه کردستان و با حضور مسئولین بخش کشاورزی، رئیس و اساتید دانشگاه کردستان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دیگر مسئولین مرتبط برگزارشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید