Iranian Agriculture News Agency

مدیر ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

تهیه کود کمپوست از بازیافت پسماندهای محصولات کشاورزی

با حضور کارشناس امور زنان روستایی شهرستان و جمعی از زنان عضو صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی کارگاه تهیه کمپوست خانگی در روستاهای شهرستان های کوثر، مشگین و نمین به صورت مرتب و منظم در جال اجراست.

تهیه کود کمپوست از بازیافت پسماندهای محصولات کشاورزی

  به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، مقصود ضیاء چهره با اعلام این خبر افزود: با حضور کارشناس امور زنان روستایی شهرستان و جمعی از زنان عضو صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی کارگاه تهیه کمپوست خانگی در روستاهای  شهرستان های کوثر، مشگین و نمین به صورت مرتب و منظم در جال اجراست .

وی ادامه داد : یکی از مهمترین مولفه های توسعه پایدار روستایی مدیریت پسماندها بوده که این مدیریت مستلزم ایجاد زیرساختهای لازم از جمله آماده سازی بستر فرهنگی ، اجتماعی و فراهم نمودن امکانات مالی و تجهیزات لازم می باشد

 مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اظهار داشت: طرح تولید کمپوست از زباله های خانگی از سری طرح های دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری است و در قالب طرح ملی تولید کمپوست خانگی برگزار می شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود:  هدف از برگزاری این طرح، نحوه استفاده صحیح از زباله های خانگی و بقایای محصولات کشاورزی در مناطق روستایی می باشد. این طرح جهت بازیافت پسماندها و تبدیل آنها به کمپوست آموزش داده می شود و ضمن جلوگیری از مشکلات زیست محیطی بعنوان کود بیولوژیک در مزارع و باغات خصوصا در باغچه های سلامت خانگی قابل استفاده است.                                                        

مقصود ضیاء چهره افزود: تولیدکمپوست با توجه به امکانات موجود در روستاها توجیه فنی – اقتصادی و نیز سهولت اجرایی داشته و کمپوست نهایی در مزارع استفاده شده و ضمن آنکه تاثیر بسیار مثبتی بر خصوصیات شیمیایی فیزیکی خاک و نقش اصلاح کنندگی در خاک داشته بهداشت محیط روستاها و کاهش آلودگی را بهمراه خواهد داشت که خوشختانه با توجیه مردم به این امر مهم استفبال قابل توجهی از خود روستائیان و بهره برداران و تولید کنندگان به امر را شاهد بوده ایم .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید