Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی خبر داد:

مجول های وارداتی به خنج رسیدند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: با پیگیری های انجام شده، 210 اصله نهال خرما، رقم مجول وارداتی و یارانه دار در بین باغداران واجد شرایط این شهرستان توزیع شد.

مجول های وارداتی به خنج رسیدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علی علی پور با بیان اینکه نهال های وارداتی، کشت بافت و به روش اورگانوجنسیس تولید شده و دارای ضمانت نامه هستند، تصریح کرد: این نهال های خرما دارای تائیدیه ی موسسه ی بین الملی گواهی نهال و بذر بوده و پس از گذراندن دوره قرنطینه ای به نخلستان متقاضیان انتقال یافت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر اصله نهال خرمای مجول وارداتی بیش از 18 میلیون ریال در بازار آزاد خرید و فروش می شود، اظهار کرد: با تخصیص یارانه های دولتی، این نهال ها با نرخ هفت میلیون و 430 هزار ریال، پس از اخذ تعهدات لازم به باغداران تحویل شد.

او با تاکید بر اینکه فروش پاجوش حاصل از نهال های خرمای مجول غرس شده در سال های آتی باید با هماهنگی جهاد کشاورزی انجام شود و از باغدار الزام گرفته شده است، افزود: متقاضیان متعهد شده اند در صورت بروز مشکلات پیرامون مدیریت نگهداری نهال ها، در اسرع وقت موارد را منعکس و نسبت به رفع ایرادات احتمالی اقدام کنند.

به گفته وی؛ توسعه ی کاشت ارقام تجاری همچون مجول و جایگزینی رقم های پر بازده و مطلوب به جای ارقام قدیمی از مهم ترین دلایل اختصاص یارانه و ترویج کشت این ارقام است؛ این ارقام نیمه خشک به دلیل ارزش کیفی و کمی بالا و دارا بودن ظاهر درشت، از بازار پسندی و ارزش اقتصادی بالایی برخوردارند.

علی پور با بیان اینکه کاشت ارقام جدید خرما خصوصا مجول مورد استقبال بهره برداران قرار گرفته است، ابراز کرد: از سال 1398 تاکنون تعداد 1568اصله نهال مجول در شهرستان خنج کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج با اشاره به اینکه مناطق چاه طوس، گرمشت، کورده، کورکی، شنایز، جهره و چاه طلا از عمده مناطق کشت خرمای مجول در این شهرستان است، اضافه کرد: پیش بینی می شود در سال های آتی به عنوان یکی از قطب های بزرگ و مهم تولید رقم تجاری و صادراتی خرمای مجول به شمار آئیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید