Iranian Agriculture News Agency

آغاز کشت 9 هزار هکتاری گندم در فسا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا از آغاز کشت گندم در سطح 9500هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: عملیات کاشت گندم از اواخر آبان ماه آغاز و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

آغاز کشت 9 هزار هکتاری گندم در فسا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ناصر انصاری با اشاره به اینکه به بیش از 2500 تن بذر گندم برای کشت امسال در شهرستان فسا نیاز است، تصریح کرد: قریب به 60درصد آن از محل بذور خود مصرفی تامین و مابقی آن از بذور گواهی شده توسط شرکت های تولید بذر استان فراهم می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیروان، مهرگان، برات، سارنگ، ترابی، چمران ۲، شبرنگ و هانا از مهم ترین بذور گندم مصرفی در شهرستان فسا است، اظهار کرد: حدود 80 درصد عملیات خاک ورزی مزارع گندم شهرستان فسا به صورت خاک ورزی حفاظتی است.

او با بیان اینکه بالغ بر 80 دستگاه کارنده و ۱۲دستگاه کمبینات ۹۰درصد کار کشت گندم در مزارع شهرستان فسا را به صورت مکانیزه انجام می دهند، ابراز کرد: میزان بذر مصرفی در کشت مکانیزه بسته به منطقه، بافت و نوع خاک به ۲۵۰ تا ۲۸0 کیلو گرم کاهش می یابد؛ رعایت عمق مناسب بذر، یکنواختی در سبز شدن بذر و خوشه دهی مطلوب از دیگر محاسن کشت مکانیزه است.

به گفته وی؛ در کشت های سنتی به صورت دستپاش در هر هکتار 350 تا 400 کیلوگرم بذر مصرف می شود که علاوه بر تحمیل هزینه سنگین تامین بذر مازاد، موجب اثرات نا مطلوب تولیدی بر مزرعه می شود.

انصاری با اشاره به اینکه توزیع کود شیمیایی مورد نیاز گندم کاران از ابتدای سال زراعی جاری با صدور حواله الکترونیکی انجام می شود، افزود: در این خصوص کلاس های آموزشی متعددی برای مسئولین مراکز، مسئولین پهنه و مدیران عامل تعاونی های تولید و روستایی و کارگزاران بخش خصوصی برگزار شده است.

انصاری ضمن اشاره به اینکه در سنوات گذشته  طرح مشارکتی مقایسه ارقام و لاین های مختلف گندم(PVS) در بخش ششده و قره بلاغ انجام شده است، اضافه کرد: امسال نیز در این بخش طرح مشارکتی مقایسه تراکم کشت(PDT)  انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید