Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد:

توقف صادرات و تسریع در واردات راهکار کنترل قیمت محصولات کشاورزی

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: متوقف کردن صادرات در مورد برخی محصولات کشاورزی و تسریع واردات در مورد برخی دیگر می تواند راهکاری برای کنترل قیمت این محصولات باشد.

توقف صادرات و تسریع در واردات راهکار کنترل قیمت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  یونس ژائله در جلسه نحوه توزیع ، کنترل و نظارت بر کالاهای اساسی گفت: موضوع اصلی کنترل قیمت به بحث عرضه و تقاضا بر می گردد لذا ریشه یابی بالا رفتن قیمت در شرایط کنونی باید مورد بررسی قرار گیرد برای مثال قیمت سیب زمینی از زمان برداشت که 3 هزار تومان بوده به ارقام 11 هزار تومان و بالاتر رسیده است.

وی متوقف کردن صادرات مواد غذایی (به عنوان قوت اصلی و غالب در داخل کشور) را در شرایطی که قیمت داخلی آنها رو به افزایش است، راهکاری برای کنترل قیمت دانست وگفت: برخورد با اصناف بدلیل بالا بردن قیمت محصولات کشاورزی در مقایسه با قیمت های بازار عمده فروشی بدون در نظر گرفتن ضایعاتی که این محصولات دارند، به افزایش نارضایتی عمومی خواهد انجامید لذا راهکار ممانعت از صادرات در شرایطی که تولید محصول به اندازه مصرف داخلی نباشد، می تواند بروز این مشکلات را از ریشه حل نماید.

ژائله در ارتباط با کمبود تولید محصولاتی مانند گوشت مرغ در استان اظهار نمود: تسریع واردات و عرضه گوشت مرغ منجمد وارداتی در مناطق مختلف بر کاهش قیمت گوشت گرم موثر بوده و توازن عرضه و تقاضا را حفظ خواهد نمود لذا برنامه های جامع برای عرضه وسیع در سطح استان مسئله کنترل قیمت را حل نموده و بحث نظارت را سهل تر خواهد کرد.

وی در ادامه به بحث آموزش اشاره نموده و گفت: به طور کلی این امر که اصناف اقدام به فروش محصولات غذایی به قیمتی بالاتر از قیمت مصرف نمایند، کمتر اتفاق می افتد و معمولاً به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، اصناف با ارائه تخفیف اقدام به فروش محصولات با قیمت پایین تر می نمایند.

ژائله کنترل قیمت محصولات کشاورزی را منوط به داشتن برنامه ای جامع برای هر یک از محصولات دانست و بیان داشت: بدون داشتن برنامه تولید و برنامه عرضه و تقاضا امکان کنترل قیمت محصولات کشاورزی وجود نخواهد داشت.

 وی با بیان اینکه سیاست های تولیدی در حیطه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و کنترل قیمتها در حیطه اختیارات وزارت صمت بوده و به هنگام  بروز مشکلات هر دو وزارت دیگری را مسئول دانسته است، تلفیق اختیارات و تفویض آن به وزارت جهادکشاورزی را راهکاری جهت حل این اختلافات ارزیابی کرد که البته به بروز بیشتر ایرادات و نواقص کار منجر خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر تولید و کنترل قیمت محصولات مهم موجود در سبد غذایی جامعه تاکید نمود و گفت: برای مثال قیمت برنج هندی در بازار 30 هزار تومان و بخش عمده ای از مردم به ویژه اقشار کارگر توان خریدآن را ندارند که یک راهکار ممکن برای حل این مسئله افزایش حقوق کارگران و بالا بردن توان خرید مردم است و راهکار دیگر تسریع واردات برنج ویتنامی و هومالی یا یاسمین به قیمت تمام شده 18 هزار تومان می باشد تا گزینه های مختلفی برای خرید در اختیار مردم باشد و مشکل برنج رفع گردد.

گفتنی است در این جلسه مشکلات حوزه اصناف، نحوه توزیع کالاهای اساسی و دغدغه مردم برای کنترل قیمت ها بررسی و راهکارهایی در این زمینه ارائه گردید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید