Iranian Agriculture News Agency

در بازدید "برومندی" از موسسه بذر و نهال رضوی مطرح شد؛

توسعه همکاری وزارت جهاد کشاورزی با آستان قدس رضوی برای تقویت امنیت غذایی کشور

در بازدید معاون وزیر جهادکشاورزی از ظرفیت‌های موسسه بذر و نهال رضوی، بر تلاش برای ارتقای سطح همکاری‌ برای بهره‌گیری از توانمندی‌های آستان قدس رضوی در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی کشور تاکید شد.

توسعه همکاری وزارت جهاد کشاورزی با آستان قدس رضوی برای تقویت امنیت غذایی کشور

به گزارش ایانا به نقل از آستان نیوز، پس از انعقاد تفاهم‌نامه تولید بذر کلزا میان شرکت کشاورزی رضوی و وزارت جهاد کشاورزی، معاون وزیر در امور باغبانی در سفر به مشهد، ضمن بازدید از موسسه بذر و نهال رضوی، برای توسعه همکاری‌های دوجانبه اعلام آمادگی کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار آستان نیوز، گفت: متاسفانه کشور در حوزه بذر و نهال با مشکلات بسیار جدی مواجه است و همچنان واردکننده هستیم.

محمدمهدی برومندی ادامه داد: سالانه فقط برای گلخانه‌های کشور بیش از ۷۰۰ میلیون بذر نیاز است و میزان نیاز اراضی فضای باز نیز قابل توجه است، اما ظرفیت تولید این نهاده در داخل کشور حداکثر ۳۰ میلیون بذر است و به همین دلیل سالانه بخش قابل ملاحظه‌ای ارز برای واردات نهاده‌ها از کشور خارج می‌شود.

 

استفاده حداکثری از ظرفیت آستان قدس در حوزه تولید بذر و نهال

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد قابل تقدیر آستان قدس رضوی در حوزه بذر و نهال گفت: موسسه بذر و نهال رضوی با استفاده از دانش فنی و بهره‌گیری از توان اساتید دانشگاه‌ها، ظرفیت بسیار ارزشمندی را برای تولید و توسعه بذر در داخل کشور فراهم کرده است.

برومندی، انعقاد تفاهم‌نامه با موسسه بذر و نهال رضوی با هدف توسعه نهال مورد تایید را یکی از اهداف سفر نمایندگان وزارت‌خانه جهاد کشاورزی به مشهد عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت تولید بذر و نهال در داخل کشور، باید محصول ارائه شده حتما سالم، با اصالت و عاری از ویروس باشد که امیدوارم با انعقاد تفاهم‌نامه که طی یک ماه آینده منعقد خواهد شد، زمینه‌ای فراهم شود که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در آستان قدس رضوی برای تولید بذر و نهال گواهی شده استفاده کنیم.

تلاش برای خودکفایی کشور و تامین امنیت غذایی

برومندی با بیان این‌که مهم‌ترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی پایدار در کشور است، تصریح کرد: تولید و تامین غذای کشور به منزله ایجاد قدرت و امنیت است، بنابراین نباید در حوزه صنعت غذا به خارج وابسته باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی برنامه تحولی را به‌منظور توسعه پایدار در بخش کشاورزی تنظیم کرده که مهم‌ترین مولفه آن بحث امنیت غذایی است تا علاوه ‌بر تامین نیاز داخل، تولید مازاد مصرف را با رویکرد صادرات نیز داشته باشیم.

برومندی اضافه کرد: در راستای عملیاتی کردن این برنامه تحولی، از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده خواهیم کرد که در این بین، آستان قدس رضوی یکی از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی است که در این سال‌ها نقش موثری در حوزه تامین نهال کشور داشته است.

وی تولید بذر و نهال، صنایع تبدیلی و تکمیلی، فرآوری محصولات و تکمیل زنجیره‌های ارزش در بخش کشاورزی را از جمله ظرفیت‌های آستان قدس رضوی دانست و گفت: با همکاری آستان مقدس رضوی که به تلاش برای خودکفایی کشور در عرصه کشاورزی و غذایی باور دارد، می‌توان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

 

ی

پیگیری توسعه کشت نهال با همکاری کشاورزان

مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی نیز گفت: در این موسسه سالانه یک میلیون و 700 هزار نهال تولید می‌شود و با توجه به برنامه سه ساله، قرار است میزان این تولید با توسعه آن به استان‌هایی از جمله گلستان و یزد افزایش یابد.

محمد هاشم‌زاده ادامه داد: درصدد هستیم در خراسان رضوی نیز با همکاری سایر کشاورزان بتوانیم به‌صورت مشارکتی تولید نهال را داشته باشیم و از اراضی مستعد کشت نهال در این حوزه استفاده کنیم. او افزود: در همین راستا نیز مساعدت جدیدی از طرف آستان قدس رضوی صورت گرفته و زمین ۲۰ هکتاری پیشنهاد شده است که در اختیار موسسه قرار بگیرد.

توافق با وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید بذر و نهال

هاشم‌زاده، تامین بذر و نهال را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش کشاورزی در کشور برشمرد و تصریح کرد: در جلسه مشترکی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، مقرر شد طی یک ماه آینده تفاهم‌نامه‌ای با محوریت تولید بذر و نهال امضا شود که اهمیت بسیار بالایی در صنعت کشاورزی خواهد داشت.

شایان ذکر است معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر به مشهد از بخش‌های آزمایشگاه، نهالستان و گلخانه های موسسه بذر و نهال رضوی بازدید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید