Iranian Agriculture News Agency

هر ساله برداشت زعفران از اوایل آبان ماه شروع و تا اوایل اذر ماه ادامه دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهربابک گفت: برداشت زعفران در سال جاری با احتساب متوسط عملکرد هر هکتار 3.25کیلو گرم می باشد که پیش بینی می گردد 455 کیلو گرم زعفران از سطح مزارع شهرستان برداشت شود .

هر ساله برداشت زعفران  از اوایل آبان ماه شروع و تا اوایل اذر ماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، منگلی گفت : سطح زیر کشت زعفران 165 هکتاربوده که 145 هکتار ان بارور و 20 هکتار نهال می باشد که ترویج کاشت زعفران با برگذاری کلاس های آموزشی، توزیع برگه های ترویجی ،بازدید های ترویجی و معرفی  متقاضیان جهت دریافت تسهیلات بانکی باعث رونق این محصول در شهرستان می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک خاطر نشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت دراین شهرستان  متعلق به منطقه جوزم و حومه شهربابک و کمترین سطح به مناطق کوهستانی مانند خبر است.

وی گفت: محصول تولیدی شهرستان پس از بسته بندی سنتی در بازار های داخلی شهربابک ،انار  ،کرمان و استان های همجوار یزد و خراسان به فروش می رسد.

منگلی گفت:  چون مراحل کاشت، داشت ، برداشت و به خصوص جداسازی کلاله از گل توسط کارگر انجام می گردد و با توجه به دستمزد بالای کارگر و همچنین قیمت بالای نهاده های کشاورزی (کود دامی و شیمیایی)وپیاز زعفران  ،  این عوامل منجر به بالا رفتن هزینه تولید زعفران گشته که در نتیجه سود خالص کشاورز کاهش می یابد. مشکل بودن فرایند دریافت تسهیلات بانکی ،نبود کارگاه فرآوری و بسته بندی در شهرستان نیز از مشکلات زعفران کاران منطقه است.

وی افزود: با توجه به سن مزارع زعفران و میزان گل دهی بوته ها در هر هکتار بطور متوسط 15 تا 20 نفر بصورت روزانه در طی فصل برداشت مشغول بکار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته تعدادی از کشاورزان اقدام به جداسازی پیاز از مزارع خود نموده اند.همچنین تغییرات جوی و اقلیمی محصول امسال 30 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید