Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

کشت 131 هزار هکتار از مزارع دیم آذربایجان غربی در قالب طرح جهش تولید در دیم زارها

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : همزمان با آغاز کشت پاییزه در سال زراعی جاری ، عملیات اجرایی طرح جهش تولید در دیم زارها درسطح 131 هزار و 615 هکتار از اراضی دیم استان اجرایی شده و این روند همچنان ادامه دارد.

کشت 131 هزار هکتار از مزارع دیم آذربایجان غربی در قالب طرح جهش تولید در دیم زارها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،  اکبر کرامتی افزود: از مجموع 131 هزار و 615 هکتار از اراضی دیم زیر کشت اجرای این طرح در استان، در حدود 116 هزار هکتار مربوط به محصول گندم، 15 هزار هکتار محصول جو و مابقی نخود ، عدس ، علوفه دامی و گلرنگ است.

کرامتی تصریح کرد: در قالب اجرای این طرح افزایش بهره‌ وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری استان با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گرفته است.

وی اظهار کرد : در پی تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید در دیمزارهای کشور، به دلیل اهمیت افزایش تولید زارعت های دیم به ویژه گندم و جوو ...، در راستای تداوم خودکفایی در زمینه گندم، طرح جهش تولید دیم زارها در استان نیزبه عنوان یکی از 15 استان پایلوت کشور اجرا می‌شود.

کرامتی اضافه کرد: به منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون در مزارع، تعداد هزار دستگاه عمیق کار دیم و تعداد 350 دستگاه ادوات خاک ورز حفاظتی جهت استفاده در اراضی دیم استان مورد استفاده قرار می گیرد. 

وی ادامه داد: تا کنون 1100 تن بذر گواهی شده گندم و 10 تن بذر جو گواهی شده و 6 هزار و 860 کیلوگرم بذر مصرفی علوفه شامل خلر و ماشک در مزارع دیم مورد استفاده قرار گرفته است.

غفاری ناظر طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی نیز در این جلسه  گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان با رعایت نکات فنی شامل تناوب زراعی ، استفاده از بذور گواهی شده و استفاده از ارقام جدید پر بازده از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: زارعین استان رعایت تاریخ کشت ، استفاده از بذور اصلاح شده و بوجاری شده ، تغذیه مناسب مزارع با استفاده از کودهای پایه ( ازته و فسفاته) با رعایت توصیه های فنی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی را همزمان در مرحله کشت انجام دهند تا عملکرد محصول در مزارع ارتقا یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید