Iranian Agriculture News Agency

ابراهیمی:

ارتقای معیشت کشاورزان و پایداری تولید با اجرای طرح کشت قرار دادی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی می‌تواند نابسامانی‌های بخش کشاورزی را از بین ببرد، اظهار کرد: در حال حاضر در بخش کشاورزی بین عرضه و تقاضا نابه سامانی های در فصول مختلف سال به چشم می خورد که کشاورزی قرادادی می تواند در صورت اجرای درست این نابه سامانی ها را تا حد زیادی در این حوزه از بین ببرد.

ارتقای معیشت کشاورزان و پایداری تولید با اجرای طرح کشت قرار دادی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطاالله ابراهیمی در نشست هماهنگی اجرای طرح کشاورزی قراردادی گفت :پایداری توسعه در بخش کشاورزی زمانی اتفاق می‌افتد که همه بازیگران زنجیره ارزش از تأمین‌کننده نهاده تا تولیدکننده، فرآوری‌کننده، عمده‌فروش، خرده‌فروش تاجر و مصرف‌کننده تا بازیگران درگیر با جریان مالی و اطلاعات، دانش، ترویج و تحقیق همه در تعامل سازنده با یکدیگر باشند.

وی اظهار داشت :کارآمدی و بهره‌­وری زمانی صورت می‌گیرد که در سیستم و الگوی زنجیره ارزش نتیجه و پیامد هر تصمیم‌سازی و سیاستگذاری بر همه بازیگران سنجیده شده و هدف، حداکثرسازی منافع باشد.

ابراهیمی ادامه داد:ارزیابی درحوزه زراعت بخش کشاورزی در راستای کشاورزی قرار دادی با تعامل با کشاورزان پیشرو می تواند باعث مدیریت، انسجام و کاهش هزینه های بخش تولید در بخش کشاورزی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان به مزیت کشاورزی قراردادی اشاره کرد و افزود :مزیت کشاورزی قراردادی در آن است که شخصیت‌های حقوقی متخصص که دانش‌محور، دارای سیستم اطلاعات شفاف، مدیریت اقتصادی و مالی و بازار روزآمد و نیز دارای سازکارهای نظارتی و مدیریتی هستند و تعامل سازنده‌ای بین دو طرف قرارداد برای موضوعات مختلف از قبیل توسعه دانش و فناوری، تأمین مالی، آموزش و همچنین تحقیق و توسعه فراهم می‌شود و می‌تواند توسعه پایدار کشاورزی را به‌همراه داشته باشد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی محصولاتی از قبیل گندم، دانه روغنی کلزا، چغندرقند و غیره در حال حاضر به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود، بیان کرد: یکی از مهمترین موانع در تصمیم گیری کشاورزان جهت کشت محصولات جدید در مزارع، عدم وجود بازار و قیمت تضمینی خرید آن محصول است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید