Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

بالاترین سطح اجرای جهش تولید در دیم زارهای کشور، به استان کردستان اختصاص یافته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح جهش تولید در دیم زارهای کشور که ازجمله طرح های پربازده می باشد در استان کردستان با برنامه ریزی برای سطحی بالغ بر 480 هزار هکتار در حال اجراست.

بالاترین سطح اجرای جهش تولید در دیم زارهای کشور، به استان کردستان اختصاص یافته است

به گزارش خبرنگارر ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری در چهارمین جلسه طرح جهش تولید در دیم زارهای استان گفت: با افزایش 2.5 برابری سطح کشت در این طرح نسبت به سال گذشته میتوان امید برداشتی دو چندان را داشت.

محمد فرید سپری به  برنامه ابلاغی طرح جهش تولید در دیم زارهای استان کردستان به تفکیک  اظهار داشت : سطح زیر کشت برای  استان کردستان 260هزار هکتار گندم،96هزار هکتارجو، 40 هزار هکتار نخود، 12 هزار هکتار عدس، 53 هزار هکتار گلرنگ و 19 هکتار علوفه تعیین شده است. 

وی به میزان بارندگی موثر سال زراعی جاری اشاره کرد و افزود : در نمودار کلی،  بارشها تا به امروز 11 درصد نسبت به میزان بارش سال گذشته کاهش داشته اما در در برخی از شهرستانها که نقطه ثقل زراعت استان می باشند افزایشهای محسوسی داریم  که میتواند امید برداشت محصولات کشاورزی را بیشتر را داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه افزود:  سطح زیر کشت کنونی  تا به امروز 295 هکتار بوده که عملکرد بسیار خوبی در زمینه گندم و دانه های روغنی داشته ایم و  امید آن می رود در بحث نخود علوفه ای ، گلرنگ و جو با برنامه های ترویجی بیشتر ، جهت همگام سازی با برنامه ابلاغی پیش برویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به برنامه های مشارکتی  ترویجی  در جهت تنویر افکار کشاورزان گفت : استفاده از مولفه های مختلف در امر آموزش کشاورزان برای همسو سازی آنان در راستای استفاده از ایده های نو و به کارگیری محققین و کارشناسان ترویج جهت تغییر نگرش نسبت به ایجاد تغییرات بنیادین در روش های سنتی تولید من جمله روشهای بی خاک ورزی، کم خاک ورزی، و مبارزه با علفهای هرز میتواند گام های موثری در پیشبرد اهداف طرح جهش تولید در دیم زارها باشد.

وی در پایان مباحث خود به تولید محتوا جهت ایجاد رفتارهای انگیزشی اشاره نمود و تصریح کرد استفاده از روش های بارش فکری جهت برانگیختگی خلاقیت در گروههای کاری برای  خلق یک اثر ترویجی ، باعث تولید محتوایی پویا شده و به اعضا کمک میکند ضمن اتحاد در محیطی مثمر، محتوائی مثمر و انگیزشی تولید کنند.

وی افزود: شما  میتوانید در این روشها با جمعبندی نظرات به بهترین نتایج برسید و با مدیریت دقیق این فرآیند بهترین نتایج را به دست آورید و موفقیت بهتری در تولید محتوا در ترویج  حاصل خواهد شد.

در ادامه جلسه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان ضمن ارایه فایل پاورپوینت برش شهرستانی به تفکیک، مجموعه اقدامات انجام شده در خصوص طرح جهش تولید در دیم زارهای استان را تشریح و افزود : با همکاری سازمان تحقیقات بزودی گواهی مهارت تراکتورداران صادر و به برنامه ریزی خود جهت واگذاری تسهیلات برای 1000 ادوات کشاورزی جامه عمل می پوشانیم.

محمد صالح احمدی ، فعالیت میدانی کارشناسان پهنه و نظارت مستمر آنان بر دیم زارها را خواستار و افزود:  کارشناسان پهنه موظفند علاوه بر ثبت اطلاعات به روز پهنه ی خود در سامانه مربوطه، حضورجامع میدانی  در پهنه تحت پوشش خود داشته و تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت را به صورت دقیق بررسی کنند.

وی هم چنین همکاری مسئولین واحدهای زراعت، مکانیزاسیون، معاونین فنی، روسای ادارات ترویج و حتی واحد های طرح و برنامه  با کارشناسان پهنه را به دلیل گستردگی سطح پهنه ها خواستار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید