Iranian Agriculture News Agency

فروش قراردادی حدود ۳۵ درصد محصولات کشاورزان خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: صاحبان کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی استان حدود ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی استان را به صورت قراردادی از بهره برداران خریدند و مابقی از طریق عرضه و تقاضا به فروش رفت.

فروش قراردادی حدود ۳۵ درصد محصولات کشاورزان خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، عبدالله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر افزایش خریدهای قراردادی محصولات کشاورزی از سوی کارخانه ها و صنایع تبدیلی تاکید کرد و اظهار کرد: باید این مهم را در بین کشاورزان، صاحبان صنایع و واحدهای تولید نهادینه سازی کنیم تا کشاورز با خیال آسوده محصولات خود را کشت کند.

وی گفت: کشاورز نباید دغدغه ای برای فروش محصولات تولیدی خود در فصل اوج برداشت داشته باشد.

 یوسفی افزود: کشاورز باید از بازار کشت محصول خود اطمینان کسب کند که این مهم مستلزم اجرایی شدن کشت قرار دادی است هم اینک دولت در این راستا برنامه های حمایتی دارد.

وی اظهار کرد: کشت چغندر قند که در سال های اخیر به صورت قرار دادی انجام می شد چرا که ۱۰۰ درصد محصول را کارخانجات قند خریداری می کردند اما از دو سال گذشته در این استان کشت قرار دادی محصولات زراعی پنبه، کلزا، گوجه فرنگی و حتی گندم نیز قراردادی خرید می شود که راهی به سمت اقتصادی شدن محصولات کشاورزی است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در کشت قرار دادی صاحبان کارخانه ها و واحد های تولید باید کشاورزان در زمینه تامین بذر اصلاح شده، سم، کود حمایت کنند و به موقع تحویل بهره برداران بدهند و همچنین آموزش اصولی و علمی کشت و کار محصول مورد نظر را نیز برای آنان باید مد نظر داشته باشند.

 یوسفی اظهار کرد: هم اکنون کشاورزان این استان در سال زراعی جاری در کشت گندم، کلزا، پنبه و چغندر قند و شماری از محصولات دیگر آسوده خاطر هستند زیرا که تمامی محصولات آنان طبق قرار داد  خریداری می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک تلاش هایی می شود تا سایر محصولات کشاوزی استان از جمله گوجه فرنگی، پیاز، تولیدات علوفه ای نیز به صورت قراردادی کشت شوند که در این زمینه صاحبان صنایع باید توجه بیشتری داشته باشند و رضایت کشاورزان را جلب کنند.

 یوسفی افزود: در کشت قراردادی خیال کشاورز از فروش محصول آسوده است و همچنین صنایع و واحدهای تولیدی نیز مواد اولیه مورد نیاز خود را بدون دغدغه فراهم می کنند که به نوعی یک قرار داد برد - برد است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید