Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین بار:

کشت گیاه خارشتر به صورت پایلوت در یک هکتار اراضی دیم جاجرم

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: کشت گیاه خارشتر به صورت پایلوت در گستره یک هکتار اراضی دیم ایستگاه آبخوان‌داری شهرستان جاجرم این استان آغاز شد.

کشت گیاه خارشتر به صورت پایلوت در یک هکتار اراضی دیم جاجرم

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مهدی باور معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: طرح کشت خارشتر با هدف تامین تولید علوفه دامی، تولید گیاهان دارویی در این استان در حدود یک هکتار در جاجرم که شهرستان گرم و خشک است آغاز شده است که برای گسترش برنامه ریزی لازم انجام شده است.

وی افزود: خشکسالی و نبود باران موثر در سال های اخیر باعث کاهش تولید علوفه در سطح مراتع استان شده که این امر موجب شد تا دامداران مجبور به فروش دام های مولد خود شوند.

وی با بیان اینکه حتی برخی از دامداران به اجبار به سمت جمع آوری خارشتر در عرصه های منابع طبیعی و زمین های کشاورزی رها شده رفته بودند گفت: جمع آوری خارشتر به صورت غیر اصولی در عرصه های طبیعی موجب از بین رفتن این گیاه و همچنین فرسایش بادی و خاکی آن منطقه خواهد شد.

باور اظهار داشت: تلاش می کنیم تا سال آینده در حدود ۲۰۰ هکتار از عرصه شهرستان جاجرم گیاه خارشتر کشت شود که پیش بینی می شود از این سطح ۵۰۰ تن علوفه برداشت شود.

وی با بیان اینکه در طرح کشت خارشتر این گیاه چند ساله در اراضی کشاورزی که هیچ گیاهی کشت نخواهد شد اجرا می شود افزود: علاوه بر تولید علوفه دامی این گیاه مانع فرسایش بادی و آبی منابع طبیعی نیز خواهد شد.

باور با بیان اینکه کشت خارشتر به صورت پاییزه و بهاره انجام می شود اظهار داشت: در هر یک هکتار اراضی زیر کشت این گیاه بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم بذر نیز برداشت می شود، بذر این گیاه نیاز به خواب دارد که به روش اصولی این امر نیز انجام می شود.

مجری طرح کشت خارشتر در استان با بیان اینکه عملکرد تولید علوفه خارشتر در هر هکتار ۱۰ تن علوفه تر و پنج تا ۶ تن علوفه خشک در سال است گفت: ارزش غذای خارشتر نزدیک به یونجه است و بهره برداران در تغذیه علوفه دستی برای دام ها این گیاه را به همراه سایر گیاهان علوفه ای در اختیار دام ها قرار می دهند.

باور ان اینکه بذر تولیدی در اختیار متقاضیان بخش خصوص و دولتی قرار خواهد گرفت افزود: این گیاه ریشه بسیار بلندی دارد و بعضا به شکل مهاجم نیز محسوب می شود که نباید در نزدیکی اراضی زراعی کشت شود.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: همچنین گیاه خارشتر باید در اراضی که برخی از بهره برداران شتر نگهداری می کنند نیز کشت شود، بهره برداری از عرصه های منابع طبیعی به تنهایی باعث فقر  و بیابانی شدن خواهد شد، کشت خارشتر در اراضی به وصرت متراکم انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید