Iranian Agriculture News Agency

افزایش سه برابری صادرات مغز بادام در چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت : امسال ۲۶۷ تن مغز بادام به خصوص بادام مامایی تاییدیه مرکز قرنطینه را برای صادرات به بنادر جنوبی کشور دریافت کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر افزایش داشته است.

افزایش سه برابری صادرات مغز بادام در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بحتیاری،مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۶۷ تن مغز بادام برای صادرات مورد تایید مرکز قرنطینه گیاهی استان قرار گرفت و تاییدیه سلامت برای آن صادر شد.

فرشید شبانی افزود:با توجه به اهمیت و جایگاه قرنطینه نباتی در بحث صادرات محصولات کشاورزی،برای صادرات مغز بادام از این استان به کشور هند و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس، تمام مراحل قانونی و اعمال شرایط قرنطینه این محصولات در استان انجام می‌شود.

به گفته وی،  در مرکز قرنطینه گیاهی استان، محصولات به خصوص بادام و محصولات صادراتی از نظر نوع بیماری و آفات مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد تا محصول بدون بیماری و آفت به بازار عرضه شود.

وی گفت: امسال ۲۶۷ تن  مغز بادام به خصوص بادام مامایی تاییدیه مرکز قرنطینه را برای صادرات به بنادر جنوبی کشور دریافت کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر افزایش داشته است.

شبانی با اشاره به اینکه بادام مامایی، ربیع، سفید، شاهرودی و سنگی از ارقام بادام تولیدی استان است ، افزود: بیش از ۶۰ درصد بادام تولیدی در استان به خصوص در شهرستان سامان، از نوع بادام مامایی است که به دلیل رنگ روشن مغز، عطر و طعم خاص و ارزش غذایی کامل، مشتریان بیشتری دارد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با تولید بیش از ۲۴ هزار تن در سال معادل ۲۰ درصد بادام با کیفیت کشور، در ۱۲ سال اخیر به طور متوالی بیشترین تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داده است.

بادام مامایی، شاهرودی ۱۲، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می‌رود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید