Iranian Agriculture News Agency

کارآفرینی بانوان در عرصه کشاورزی

نان بر سفره با کشاورزی

زن باغداری که موقعیت مکانی زندگی خود را به یک فرصت تبدیل کرده است، ۱۸ هکتار باغ دارد که امسال توانسته است آن را به ۱۹ هکتار ارتقاء دهد و از همه نوع میوه‌ای را می‌توان در باغش یافت.

نان بر سفره با کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،  فاطمه محمد درویش، بانوی کارآفرینی است که در روستای آلتون سفلی زندگی می‌کند و با ۱۸ سال باغداری توانسته است کسب و کاری را برای خود و زنان آن روستا ایجاد کند.

زن باغداری که موقعیت مکانی زندگی خود را به یک فرصت تبدیل کرده است، ۱۸ هکتار باغ دارد که امسال توانسته است آن را به ۱۹ هکتار ارتقاء دهد و از همه نوع میوه‌ای را می‌توان در باغش یافت.

هرساله با به ثمر نشستن درختانش، میوه‌ها را می‌چیند و با کمک زنان روستا محصول را به میوه‌های خشک تبدیل می‌کند و در اصل کارش میوه خشک‌کنی است.

توت، هلو، زردآلو، آلوبالو، سیب و ... از جمله میوه‌هایی هستند که وی هرساله پس از برداشت محصولات باغ آن را با همکاری زنان روستا خشک کرده و به دست مشتریان خود می‌رساند.

این باغدار که یک پشتیبان مشاغل خانگی در استان کردستان است، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه فروش محصولات خود می‌گوید: خوشبختانه استقبال از محصولات باغی تولید شده توسط ما بی‌نظیر است و مغازه‌دارن از همه شهرها متقاضی آن هستند.

خانم محمد درویش در ادامه می‌گوید: یکی از محصولاتی که در کنار میوه خشک‌ها به بازار عرضه می‌کنم، خیارشورهایی است که از محصول باغ خود و توسط بنده درست می‌شود و مشتریان بسیاری دارد.

وی در خصوص درآمد حاصله از این شغل می‌گوید: به دلیل اینکه خشک کردن میوه‌ها به تنهایی برای یک نفر مقدور نیست از زنان روستا برای پیش بردن کارها استفاده می‌کنم .

خانم محمد درویش که  بیشتر از خانم‌ها برای همکاری در باغ خود بهره برده است و می‌گوید: به دلیل اینکه اکثر خود بنده کار باغ را انجام می‌دهم به همین دلیل از بانوان برای این کار استفاده می‌کنم.

وی در خصوص توسعه مشاغل خانگی می‌گوید: این شیوه کار گروهی برای بانوان روستایی بسیار مهم و تاثیرگذار است و می تواند با حمایت های بیشتر به ایجاد اشتغال و درآمد روستاییان کمک کند.

این پشتیبان با تاکید بر اینکه به حمایت بیشتری برای تداوم کار خود در روستا نیاز دارد، می گوید: برای تهیه دستگاه میوه خشک کنی و حصار کشی باغ و پرداخت حق‌الزحمه کارگران به پرداخت تسهیلات نیاز داریم که امید است مسئولان در این راستا زنان روستایی را بیشتر حمایت کنند

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید