Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی برداشت 56 تن زعفران در خراسان جنوبی

رییس سازمان سطح زیرکشت سال گذشته زعفران در استان را 17 هزار و 152 هکتار اعلام کرد و گفت: امسال حدود 400 تا 500 هکتار توسعه سطح زیرکشت زعفران در استان داشتیم.

پیش بینی برداشت 56 تن زعفران در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، غلامرصا قوسی از  پیش بینی کاهش 20 درصدی تولید زعفران امسال در مقایسه با سال قبل خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال 56 تن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت شود.

وی  کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان برشمرد.

قوسی بهره برداران زعفران را در خراسان جنوبی  32 هزار و 282 خانوار اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون 6 تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند و بیشترین سطح کشت زعفران در خراسان جنوبی به شهرستان قاین اختصاص دارد و سال گذشته 70 تن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد.

وی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان آغاز شده است عنوان کرد: پیش بینی شده در این طرح 200 تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در این طرح هر کیلوگرم زعفران نگین با قیمت 20 میلیون و 500 هزار تومان، شبه نگین 16 میلیون تومان، پوشال مرغوب 15 میلیون و 500 هزار تومان، پوشال معمولی 13 میلیون و 500 هزار تومان و زعفران دسته هر کیلوگرم 11 میلیون تومان خریداری می‌شود.

قوسی افزود: بانک عامل موظف است نسبت به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران کار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر ظرف مدت 5 روز اقدام کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: این تسهیلات بسته به شرایط و نیاز تا 5 هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید