Iranian Agriculture News Agency

در اولین نشست قرارگاه امنیت غذایی استان البرز مطرح شد:

پایداری امنیت غذایی با تعادل بین عرضه و تولید

اولین نشست قرارگاه امنیت غذایی استان با حضور معاونین، جمعی ازمدیران، نمایندگان دستگاه های امنیتی، سازمانهای صمت، تعزیرات حکومتی، حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، مطابق ابلاغیه مقام عالی وزارت در راستای تأمین امنیت غذایی استان برگزار شد.

پایداری امنیت غذایی با تعادل بین عرضه و تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، عبدالرضا روشن نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع، در اولین نشست قرارگاه امنیت غذایی استان، ضمن قرائت ابلاغیه وزیر، هدف از تشکیل قرارگاه را پایداری تولید، رصد و پایش توزیع اقلام، کنترل و نظارت بر قیمت محصولات اساسی و ارائه راهکارهای عملیاتی جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی توصیف و بر ضرورت حضور اعضاء و ارائه منظم گزارش حسب مصوبات قرارگاه تاکید کرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز با اشاره به اهمیت ارائه آمار و اطلاعات صحیح در برنامه ریزی ها، بر ارائه آمار و اطلاعات متقن تأکید کرد و افزود: ظرفیت های تولیدی استان البرز بیش از نیاز داخل استان است و لازمه بهره گیری از این ظرفیت ها و افزایش توان صادراتی واحدهای تولیدی استان علاوه بر تولید مورد نیاز داخل، آمار و اطلاعات صحیح و برنامه ریزی اصولی است.

وی با اشاره به طرح افزایش ضریب خوداتکایی مرغ در استان و برنامه ریزی سازمان جهت فعالسازی واحدهای نیمه فعال خبر داد و با بیان اینکه افزایش تولید از طریق افزایش سطح یعنی افزایش ظرفیت واحد های تولیدی امکانپذیر است؛ افزود: واحدهای غیر فعالی که در سنوات گذشته پروانه دریافت نموده و ظرفیتی را اشغال کرده اند و در حال حاضر تولید ندارند شناسایی شده است و تعیین تکلیف این واحد ها و بررسی امکان صدور پروانه برای واحدهای جدید در دستور کار سازمان قرار دارد.

محمد تاج الدینی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز با اشاره به اینکه پایداری امنیت غذایی فراتر از تولید است، بر تعادل بین عرضه و تولید و لزوم پیش بینی به موقع و رصد کمبودها در زمان مناسب تأکید کرد. 

در ادامه، نماینده سپاه استان با اشاره به جمعیت رو به رشد و نیاز های معیشتی مردم، بر مدیریت مستقل توزیع محصولات اساسی بر مبنای نیاز جمعیتی استان تأکید کرد و با بیان اینکه کشتار دام های مولد و افزایش بی رویه سموم و کود های شیمیایی از آسیب ها و تهدیدهای جدی بر موضوع امنیت غذایی است؛ خواستار افزایش نظارت بر کشتار دام های مولد و رصد و پایش بکارگیری سموم تقلبی و تاریخ مصرف گذشته شد.

در این نشست به منظور انسجام و ثبات و آرامش در بازار کالاهای اساسی مقرر گردید؛ سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف با همکاری و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی، ضمن اتخاذ تمهیدات لازم در راستای اجرای طرح تنظیم بازار و ارائه برنامه زمان بندی نظارت بر بازار(توسط سازمان صمت) با به کارگیری حداکثر توان بازرسی و نظارتی، بسیج اصناف و بازرسین افتخاری، نظارت بر بازار را تشدید نمایند.

استفده از ظرفیت قرارگاه برای پیگیری ایجاد دو واحد مگافارم، راه اندازی سردخانه زیر صفر در استان، برنامه ریزی برای جوجه ریزی واحدهای مرغداری؛ امکان ذخیره سازی نهاده ها، پیگیری الگوی کشت استان و کشاورزی قراردادی از موارد مورد بحث در اولین نشست قرارگاه امنیت غذایی استان بود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید