Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

آغاز عملیات اجرایی طرح جهش تولید دیم زارها در ۵۰۳۰ هکتار از اراضی شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از اجرای طرح جهش تولید در سطح ۵۰۳۰ هکتار در اراضی دیم این شهرستان در سال زراعی 1401-1400خبر داد.

آغاز عملیات اجرایی طرح جهش تولید دیم زارها در ۵۰۳۰ هکتار  از اراضی شهرستان مرند

 علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب افزود: در پی تفاهم نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان در حال اجرا می باشد که در قالب این طرح افزایش بهره‌وری محصولات زراعی دیم و همچنین توسعه کشت برخی محصولات زراعی در اراضی آیش با توجه به امکانات و شرایط موجود مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی اجرای این طرح؛ اصلاح الگوی کشت، پایداری تولید، ارتقاء عملکرد در واحد سطح مزارع دیم، افزایش ضریب امنیت غذایی، بهبود معیشت خانوارهای روستایی می باشدافزود: این طرح به مدت 5 سال در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی بخصوص در زراعتهای غلات، حبوبات، گیاهان علوفه ای، دانه های روغنی وگیاهان دارویی در اراضی دیم که وابسته به نزولات آسمانی است، اجرا می شود.

وی اضافه کرد: در دو ماهه اول سالزراعی امسال کارشناسان پهنه بندی این شهرستان  اقدام به عقد قرارداد با بهره برداران اراضی تحت پوشش کرده‌اند که شامل ۲۲۰۰ هکتار گندم، ۱۵۰۰ هکتار اراضی جو، ۷۵۰ هکتار اراضی نخود؛ ۳۰هکتار عدس؛ ۳۰۰ هکتار گلرنگ و ۲۵۰ هکتار اراضی زیر کشت علوفه‌های دیم نموده و تا پایان فصل کشت ادامه دارد.

وی یادآور شد: کارشناسان این مدیریت در جریان اجرای این طرح موظف هستند به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع در کنار بهره ‌برداران باشند و تمام اقدامات آنان را براساس این یافته‌ها هدایت کنند.

 صیادی گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش میزان تولید محصولات زراعی در مزارع دیم با اتکا به دانش‌ کشاورزی برای ارتقای امنیت عذایی کشور است و انتظار می‌رود کارشناسان پهنه در انتخاب اراضی پایلوت طرح به مسایلی همچون گزینش کشاورزان پیشرو، استفاده از ارقام جدید و پربازده، استفاده از کودهای پایه، تحقق کشاورزی حفاظتی، کشت مستقیم، انجام عملیات مبارزه با آفات و علف ‌های هرز در مزارع توسط بهره برداران توجه داشته باشند.

وی افزود: در این طرح بخشی از هزینه ها از قبیل تسهیلات قرض الحسنه مکانیزاسیون برای خرید ادوات دنباله بند کشاورزی مورد نظر اراضی دیم و همچنین کمک هزینه بیمه محصولات کشاورزی و در کنار آن تحویل نهاده های کشاورزی یارانه دار در نظر گرفته شده که امیدوارم با استفاده از امکانات و ظرفیتهای موجود و همچنین شناسایی پتانسیلهای مغفول بخش کشاورزی و در راستای جبران عقب ماندگیهای حوزه های مختلف این بخش با حداکثر سرعت و توان ممکن در حداقل زمان، تولید اراضی دیم را به یک استاندارد قابل قبول برسانیم.

وی در پایان تاکید کرد: لازمه موفقیت و تحقق برنامه های در دست اجرای طرح منوط به، الطاف رحمت الهی در بارش مناسب و به موقع نزولات جوی، همکاری بیش از پیش کشاورزان دیمکار در زمینه های مختلف ترویجی و آموزشی، بکارگیری دانش فنی ارائه شده از طرف کارشناسان مجری طرح، رعایت نقطه نظرات فنی و به زراعی در طول آماده سازی زمین، کاشت، داشت و بر داشت محصول عنوان  نمود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید