Iranian Agriculture News Agency

شروع برداشت طلای سفید از مزارع داراب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: برداشت وش پنبه از سطح 5500 هکتار مزارع این شهرستان به عنوان قطب اصلی تولید این محصول در استان فارس آغاز شده است.

شروع برداشت طلای سفید از مزارع داراب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، احمد رضا صالحی با بیان اینکه کار برداشت پنبه در شهرستان داراب از اوایل آبان ماه تا اواسط بهمن ماه به طول می انجامد، افزود: این شهرستان با تولید سالانه حدود 17 هزار و 500 تن وش پنبه، مقام اول تولید را در این استان به خود اختصاص داده است.

به گفته وی؛ شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد و نمو پنبه باعث تولید الیافی شده که از نظر کیفیت در کشور بی نظیر و به عنوان طلای سفید، از جایگاه ویژه ای بین کارخانه های ریسندگی و بافندگی داخل و خارج از کشور برخوردار است.  

صالحی اظهار کرد: برداشت وش پنبه در این شهرستان اکثرا به صورت دستی انجام می شود و کمبود نیروی انسانی در این زمان باعث طولانی شدن مدت برداشت و افزایش هزینه های تولید می شود.

 این مقام مسئول تصریح کرد: در سال جاری برای کاهش زمان و هزینه برداشت پنبه با ترویج کشت مکانیزه بین کشاورزان، 800 هکتار از مزارع پنبه شهرستان با بذر کار پنوماتیک بصورت مکانیزه کشت شد تا کشاورزان بتوانند محصول وش خود را بوسیله کمباین وش چین برداشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، هزینه های بالای کاشت، داشت و برداشت پنبه ابراز کرد: با هماهنگی صورت گرفته با شرکت تعاونی پنبه کاران داراب 200 هکتار از مزارع پنبه شهرستان بصورت قراردادی کشت شده است.

به گفته صالحی؛ در کشت قراردادی پنبه تمام نهاده ها و هزینه های کاشت، داشت و برداشت محصول توسط شرکت مذکور در طول دوره زراعی به کشاورزان طرف قرارداد پرداخت می شود؛ شرکت مجری بعد از برداشت پنبه مطالبات خود را از کشاورزان تسویه می کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید