Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

طرح جهش تولید در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی کردستان اجرایی شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون حدود ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان زیر پوشش طرح جهش تولید قرار گرفته است.

طرح جهش تولید در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی کردستان اجرایی شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد صالح احمدی، در سومین جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان اظهار داشت: از ۴۰ هزار و ۹۱۴ هکتار برنامه ابلاغی جو در استان تاکنون ۳۰ هزار هکتار آن در مزارع دیم اجرایی  شده است و امکان افزایش آن تا ۳۴ هزار هکتار وجود دارد.

وی میزان برنامه ابلاغی کشت نخود در استان را هم ۴۰ هزار هکتار خواند و افزود: کشت نخود تازه شروع شده که تاکنون در ۱۹۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان  اضافه کرد: برنامه ابلاغی کشت عدس در استان هم ۱۲ هکتار است که تاکنون ۵.۵ هکتار آن انجام شده و براساس برآورد انجام شده حداکثر تا ۲ هزار هکتار کشت این محصول عملیاتی می شود.

احمدی یادآور شد: به دلایلی امکان اجرایی کردن برنامه کشت عدس در استان وجود ندارد ولی در مقابل می توانیم سطح زیرکشت نخود را تا ۵۰ هزار هکتار افزایش دهیم لذا باید برای ارتقای تولید در بخش کشاورزی به این مسئله توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: برنامه ابلاغی کشت علوفه شامل ماشک و نخود علوفه ای هم برای استان هم ۱۹ هزار هکتار است که تاکنون یک هزار و ۱۹۶ هکتار آن اجرایی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بر کشت مستقیم و کم خاک ورزی علوفه در استان تاکید کرد و گفت: تاکنون ۷۵۰ هکتار ماشک در بانه، ۱۹ هکتار در دهگلان، ۷۰ هکتار در سروآباد و ۱۰ هکتار هم در سننندج کشت شده است.

احمدی گفت: از ۵۳ هزار هکتار کشت دانه روغنی گلرنگ در اراضی کشاورزی استان هم به دلیل تامین نشدن بذر مورد نیاز آن امکان کشت در سه هزار هکتار را داریم.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: ادارات جهاد کشاورزی شهرستان های استان نیازهای آموزشی خود را به ما اعلام کنند تا برنامه ریزی لازم برای برگزاری کارگاه های آموزشی در ارتباط با نیاز هر شهرستان را انجام دهیم.

حسین سدری اضافه کرد: برمبنای آزمایش های انجام شده مصرف کودهای شیمایی ۳۰ درصد و حتی گاهی بوده حدود ۸۰ درصد در افزایش عملکرد محصول تاثیرگذار بودند.

وی افزود: آغشته کردن بذر با کودها و ترکیبات موثر قبل از کشت به عبارتی استفاده از بذر مال هم نقش تاثیرگذاری در افزایش عملکرد محصول دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید