Iranian Agriculture News Agency

روش‌های بیولوژیک مقابله با کرم گلوگاه انار در شهرستان شهرضا موثر نیست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: روش‌های مختلف بیولوژیک و شیمیایی برای دفع آفت کرم گلوگاه انار این شهرستان تاکنون موثر نبوده و نیازمند روش‌های دیگری است.

روش‌های بیولوژیک مقابله با کرم گلوگاه انار در شهرستان شهرضا موثر نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، شهرضا در جنوب استان اصفهان یکی از قطب‌های تولید انار مرغوب در منطقه و دارای باغ‌های گسترده این محصول است؛ ملس شهرضا، رَباب نیریز، شیشه کپ فردوس و نادری نطنز بیشترین ارقام انار تولیدی در این شهرستان است.

امیر صفرپور  اظهار داشت: علت موثر نبودن این روش دفع آفت، نفوذ لارو به درون انار و فعالیت ناپیدای کرم است.

وی افزایش مقاومت درخت میزبان از طریق هرس اصولی، تغذیه و آبیاری منظم را راهکارهای اساسی برای دفع و رفع کرم گلوگاه برشمرد و افزود: کمتر از ۳۰ درصد از محصول انار شهرضا در سال‌های اخیر درگیر و دچار این آفت بوده‌اند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرضا باید از روش‌های مکانیکی و فیزیکی زراعی از جمله جمع‌آوری انارآلوده، یخ آب زمستانه، پرچم زدایی و پوشش‌گذاری تاج میوه استفاده کرد تا خسارت این کرم به حداقل ممکن برسد.

صفرپور تصریح کرد: در چند سال گذشته چندین روش و راهکار پیشنهادی در باغ‌های متعددی از شهرستان به صورت هفتگی پایش و اجرا شد تا بهترین روش از لحاظ تاثیرگذاری و توجیه اقتصادی مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد: بهترین روش تحقیق و مطالعه شده برای مبارزه با این آفت، تزریق مواد چسبنده به تاج میوه بود که سال ۹۹ در سطح ۲ هکتار از باغ های شهرستان با ۲ اقلیم آب و هوایی متفاوت اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به اینکه شماری از باغداران که از سم استفاده کردند، علاوه بر اینکه موفق به کنترل این آفت نشدند، محصول آن ها نیز دچارآفت دیگری مانند شپشک شد و آسیب دید.

صفرپور اظهار داشت:  بیش از ۴۱ سال است که کرم گلوگاه در این شهرستان شناسایی شده و حداقل سه نسل آن تغییر کرده اما راهکاری قطعی و ۱۰۰ درصدی برای نابودی آن شناخته و کشف نشده است.

وی به وجود یک هزار و ۸۰۰ هکتار باغ انار در شهرضا اشاره کرد و گفت: ۱۷ تا ۱۸ هزار تن انار سالانه در این منطقه تولید و برداشت می‌شود.

کرم گلوگاه انار با نام علمی Spectrobates ceratoniae Zeller مهمترین عامل کاهش کمی و کیفی محصول انار و یکی از موانع مهم در افزایش صادرات انار است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید