Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد :

آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع آذربایجان غربی

پیش بینی برداشت ۱۳۵ کیلوگرم زعفران در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت 135 کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد و گفت: کشت محصول زعفران ‌بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی و سودآور برای کشاورزان منطقه ‌است.

 آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می شود ،گفت : در طی چند سال اخیرسطح زیر کشت این محصول در استان به حدود 54 هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین 2 کیلو گرم در هر هکتار افزایش یافته است.

کرامتی با اشاره به افزایش 10 درصدی سطح زیر کشت این محصول در سال جاری ، افزود: با توجه به وجود اراضی مرغوب و مستعد در این استان و از سوی دیگر به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان طی چند سال اخیرآغاز شده و رو به افزایش است و پیش بینی می شود میزان تولید نیز حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.
وی زعفران را بهترین گزینه جهت کشت محصولات جایگزین  پر آب بر و سودآور برای کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می رود.
وی ادامه داد: شهرستانهای ارومیه با سطح زیر کشت 20 هکتار و به ترتیب نقده، شاهین دژ، میاندوآب بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده اند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: زعفران جزو گیاهان دارویی محسوب می شود و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر نیز جزو اولویت های سازمان جهاد کشاورزی می باشد و کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان بلامانع اعلام شده است ، توصیه می شود .
لازم به ذکر است که گل این گیاه در مصارف دارویی و غذایی استفاده می شود و در مناطقی که دارای زمستانهای ملایم و تابستانهای گرم و خشک می باشد، به خوبی رشد می کند. مقاومت این گیاه در مقابل سرما زیاد بوده ولی چون دوران رشد آن مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است طبعاً در این ایام به هوای مناسب و معتدلی نیاز دارد .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید