Iranian Agriculture News Agency

«کرک» سربیشه نیازمند حمایت و فرآوری

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: یکی از پتانسیل‌های با ارزش منطقه وجود بز کرکی است که به لحاظ آشنایی روستائیان و عشایر با دامداری و ویژگی‌هایی که این فعالیت تولیدی دارد، امکان ایجاد فرصت‌های شغلی را در روستاها فراهم کرده است.

«کرک» سربیشه نیازمند حمایت و فرآوری

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه با بیان اینکه ارزش کرک در صورتی که فرآوری شود 40 درصد افزایش می‌یابد اما این ارزش افزوده در حال حاضر به دلیل نبود صنایع فرآوری نصیب کشورهای خارجی می‌شود گفت: پرورش گوسفند و بز از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشاغل اقتصادی و از عوامل تاثیرگذار و تاریخی کشور است.

جوادی بایگی افزود: حفظ و حراست از این سرمایه ملی و افزایش میزان انواع تولیدات دامی، سرمایه‌گذاری، آموزش و تحقیق و نیز بهبود مدیریت و اصلاح‌نژاد دام را طلب می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: یکی از پتانسیل‌های با ارزش منطقه وجود بز کرکی است که به لحاظ آشنایی روستائیان و عشایر با دامداری و ویژگی‌هایی که این فعالیت تولیدی دارد، امکان ایجاد فرصت‌های شغلی را در روستاها فراهم کرده است.

وی افزود: هدف کلی این طرح ترویج و حفظ ذخایر ژنتیکی منطقه با توزیع دام‌های اصلاح شده بین گله‌های منطقه، رشد کمی و کیفی تولید کرک، تامین مواد اولیه صنایع و کارخانجات و فراهم کردن امکان توسعه بز کرکی منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: این ایستگاه در منطقه محروم جنبه آموزشی و ترویجی داشته و در هدایت و آموزش فنی پرورش بز نقش مثبت ایفا می‌کند و سالانه با توزیع دام‌های اصلاحی در بین دامداران باعث بهبود نژاد دام منطقه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه ملی اهدای بزکرکی در صندوق‌های خرد زنان در بخش مود، بیان کرد: در جهت اشتغال‌زایی و توان‌افزایی  زنان روستائی، پروژه ملی اهدا بز کرکی، پرورش و تهیه کرک با کمک اداره ترویج استان و شهرستان اجرا و توزیع 19 راس بز کرکی و 19 بزغاله کرکی در بین  19 نفر از اعضا صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری بشگز بخش مود صورت پذیرفت.

وی بیان کرد: کشورهای اروپایی متقاضی خرید کرک استان هستند اما به دلیل وجود تحریم‌ها صادرات این محصول آن هم به صورت خام تنها به کشورهای همسایه انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: بزهای کرکی جثه کوچک با دست و پای کوتاه، کمر صاف و سر و صورت کوچک، دو شاخ ساده و بیشتر خنجری شکل، ریش، گردن غالبا پوشیده از کرک و مو و بدون منگوله، رنگ سیاه و تعداد کمتری قهوه‌ای تیره و تعداد بسیار اندکی هم رنگ حنایی دارند.

جوادی بایگی با بیان اینکه ارزش کرک در صورتی که فرآوری شود 40 درصد افزایش می‌یابد اما این ارزش افزوده در حال حاضر به دلیل نبود صنایع فرآوری نصیب کشورهای خارجی می‌شود تصریح کرد: نرخ فروش کرک را سازمان جهاد کشاورزی تعیین نمی‌کند و دلالان تعیین کننده نرخ فروش کرک هستند و این محصول مستقیم توسط دلالان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید